موضع پاکستان در قبال عضویت افغانستان در سازمان شانگهای

© Sputnik / Bolat Shaikhinov /  مراجعه به بانک تصاویر موضع پاکستان در قبال عضویت افغانستان در سازمان شانگهای
موضع پاکستان در قبال عضویت افغانستان در سازمان شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
معاون اتاق‌های تجارت پاکستان می‌گوید که افغانستان به مثابه شریک مهم و استراتژیک پاکستان است و همکاری منطقوی برای تجارت پاکستان اهمیت زیاد دارد.

سید مظهر علی ناصر معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان در رابطه به موضع پاکستان در قبال کسب عضویت افغانستان در سازمان همکاری شانگهای و جواب به اینکه آیا افغانستان در چوکات این سازمان یک شریک تجارتی و یا رقیب پاکستان خواهد بود، گفت:
"سازمان شانگهای میدان رقابت نه بلکه زمینه برای همگرایی منطقوی است که در آن همه باهم یکجا کار می‌کنند. به همین دلیل پاکستان و هند در سال ۲۰۱۷ عضویت این سازمان را بدست آوردند. افغانستان در حال حاضر عضو ناظر سازمان همکاری شانگهای می‌باشد و من مطمئن هستم که افغانستان به‌زودی عضویت کامل این سازمان را بدست خواهد آورد. ظرفیت صادراتی افغانستان در حال حاضر حدود ۵ میلیارد دالر است و من امیدوارم که با عضویت افغانستان در سازمان شانگهای، این مبلغ افزایش یابد. همکاری منطقوی برای تجارت پاکستان اهمیت زیاد دارد. به همین دلیل ما به افغانستان به عنوان یک شریک مهم و استراتژیک منطقوی می‌نگریم".

تقاضای دوبارۀ افغانستان برای عضویت در سازمان شانگهای - اسپوتنیک افغانستان
تقاضای دوبارۀ افغانستان برای عضویت در سازمان شانگهای

معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان با اشاره به اینکه امروز کشورهای عضو سازمان شانگهای ۴۴ درصد نفوس جهان را تشکیل می‌دهند و ۱۷ درصد نفوس جهان در کشورهای ناظر در این سازمان، بسر می‌برند، گفت: "بندرهای ما به‌روی کشورهایی که بتوانند عضویت سازمان همکاری شانگهای را بدست آورند، باز خواهند بود و به این کشورها ترجیح داده خواهد شد. ما می‌بینیم که در چوکات سازمان همکاری شانگهای، میان کشورها یک شراکت استراتژیک و مهم در حال ایجاد است".
همایش بین‌المللی اقتصادی سانکت پتربورگ که هر سال در شهر سانکت پتربورگ روسیه با حضور هزاران شرکت‌کننده از بیشتر از ۱۰۰ کشور جهان برگزار می‌شود، برای ۲۲ مین بار در سال جاری میلادی به تاریخ ۲۴ می با حضور ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، شینزو آبه، صدراعظم جاپان، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، صدها مقام بلندپایه و حدود ۱۵ هزار اشتراک کننده از سراسر جهان، آغاز به کار کرد.
قابل یادآوریست که باوجود دعوت رسمی برای اشتراک هیأت افغانستان، هیچ یک از مقامات کشور در این همایش بزرگ اقتصادی شرکت نکردند.

متن کامل مصاحبه به سید مظهر علی، معاون اتاق‌های تجارت و صنایع پاکستان در سایت آژانس خبری اسپوتنیک به نشر خواهد رسید.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала