کشورهای غربی و تلاش برای تاراج آثار باستانی افغانستان

© AP Photo / Stringerکشورهای غربی و تلاش برای تاراج آثار باستانی افغانستان
کشورهای غربی و تلاش برای تاراج آثار باستانی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مسئول بخش باستان شناسی دانشگاه بامیان اعلام کرد که کشورهای غربی و در راس آن انگلیس تلاش می‌کنند تا آثار باستانی این ولایت رابه خارج از افغانستان قاچاق کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری تسنیم، لایق احمدی، مسئول بخش باستان شناسی دانشگاه بامیان گفت: کشورهای خارجی و در راس آن انگلیس با استفاده از عوامل داخلی به دنبال تخریب و قاچاق آثار باستانی بامیان هستند.

بامیان دوباره «جهانی» می‌شود - اسپوتنیک افغانستان
بامیان دوباره «جهانی» می‌شود

وی افزود: متاسفانه شمار زیادی از آثار باستانی ولایت بامیان در موزه‌های کشورهای غربی به نمایش گذاشته می‌شوند و حتی نقاشی‌های مغاره‌های بودا که آثار غیر منقول استند در موزه انگلیس وجود دارد.
ولایت بامیان از قدمت چندین هزار ساله برخوردار است و آثار تمدن دوره‌های اسلام، زردشتی و بودایی فراوانی در این ولایت وجود دارند.
محمدیاسر شهروند استاد دانشگاه نیز تصریح کرد که برخی از مناطق باستانی به دلیل عوامل طبیعی و غیر طبیعی در معرض نابودی قرار دارند و احتمال دارد که از فهرست سازمان "یونسکو" نیز حذف شوند.
پیش از این نیز "راشاتودی" در گزارشی از قاچاق آثارباستانی افغانستان توسط نیروهای خارجی به کشورهای خارجی بویژه انگلیس افشا گری کرده بود.
احمدجوینده عضو کمیسیون روابط بین‌الملل پارلمان افغانستان چندی قبل گفته بود که نظامیان خارجی شبانه برای چپاول آثار باستانی این کشور برخی از مناطق را حفاری می‌کنند.
افغانستان از نظر فرهنگی و تاریخی دارای میراث پرباری است اما بسیاری از آثار باستانی افغانستان به دلیل حمله نیروهای خارجی در گذشته یا به تاراج برده شدند و یا هم تخریب شدند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала