پیلوت مفقوده شده شوروى در افغانستان زنده است

© Sputnik / Lulishov Solomon /  مراجعه به بانک تصاویر طیاره شکاری میگ-21
طیاره شکاری میگ-21 - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پیلوت طیاره ساقط شده شوری در سالهای 80 قرن گذشته در افغانستان که تا به حال مفقودالاثر بود، زنده و سالم است.

دگر جنرال والیری وستروتین قهرمان شوروی رئیس اتحادیه سربازان پروشوتیست روسیه اظهار داشت: «بسیار شگفت انگیز است. حالا او نتنها به کمک مالی، بلکه به کمک اداری ، سازمانهای اجتماعی و فعالیت دیپلوماتیکی نیاز دارد».

او در مورد هویت پیلوت مفقود شده شوری در افغانستان معلومات نداد و آنرا محرم دانست. اما گفت که این موضوع چندی قبل با نمایندگان افغانستان در حاشیه گردهمائی سالانه اعطا مکافات و مدال ها "برادری رزمی-خواهران رزمی" مطرح گردید.

سرنوشت سربازان اسیر شوروی که در افغانستان بسر میبردند - اسپوتنیک افغانستان
سرنوشت سربازان اسیر شوروی که در افغانستان بسر میبردند

در ۲۷ اپریل ۱۹۷۸ (۸ ثور ۱۳۵۷) کودتای نظامی حزب دمکراتیک خلق علیه دولت محمدداوود خان رئیس‌جمهور رخ داد؛ واقعه‌ای که به انقلاب ثور معروف است. به دنبال آن شورش مسلحانه مردم علیه جمهوری دموکراتیک افغانستان شد. اندکی بعد در دسامبر ۱۹۷۹ (۳ جدی ۱۳۵۸) قوای شوروی داخل افغانستان شد و گروه‌های شورشی مجاهدین افغان با پشتیبانی امریکا، عربستان و پاکستان علیه شوروی وارد جنگ شدند و حزب دمکراتیک به رهبری ببرک کارمل را به قدرت رساند. مجاهدین افغان که پیش از آن نیز با حکومت افغانستان درگیری بودند با ورود نظامی شوروی به کشور دامنه فعالیت‌های خود را گسترش داد. شوروی در سال ۱۳۶۷ قوای خود را از افغانستان خارج کرد. حکومت به متحد شوروی تا سه سال بعد به رهبری محمد نجیب‌الله دوام آورد و در سال ۱۹۹۶ (١٣٧٥) با تصرف کابل به دست مجاهدین سقوط کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала