دفتر "نی" خواستار معذرت‌خواهی رییس‌جمهور غنی شد

© Photo / ارگمحمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان در زیارت خرقه مبارک قندهار
محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان در زیارت خرقه مبارک قندهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر "نی" حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان از رییس جمهور غنی خواسته است تا در پیوند به عدم اجازه تصویربرداری به خبرنگاران در جریان سفر قندهار وی، از خبرنگاران معذرت بخواهد.

به گزارش اسپوتنیک، در اعلامیه نشرشده در سایت دفتر "نی" آمده است: در پی سفر روز دوشنبه(۲۱ جوزا/ ۱۱ جون) رییس جمهور غنی به قندهار، شماری از خبرنگاران محلی این ولایت گزارش دادند که خبرنگاران را هفت ساعت قبل برای پوشش سخنرانی رییس جمهور خواسته بودند، اما پس از رسیدن آقای غنی گروه مطبوعاتی ارگ و محافظان خاص رییس جمهور به خبرنگاران اجازه تصویر برداری و پوشش سخنرانی رییس جمهور را ندادند."

در ادامه اعلامیه آمده است که خبرنگاران محلی قندهار این برخورد ارگ را بی‌احترامی و اهانت به جامعۀ خبرنگاری دانسته و خواهان اعاده حیثیت شده اند.

این در حالیست که در واکنش به اعتراض خبرنگاران قندهار، ارگ ریاست جمهوری گفته است: "هیات امنای خرقه مبارک از هرنوع تصویر برداری معذرت خواستند".  اما خبرنگاران قندهار می‌گویند قبل از این هیچ ممانعتی برای تصویربرداری از خرقه مبارک وجود نداشت.

دفتر حمایت از رسانه‌های آزاد در افغانستان گفته است که عکس های منتشر شده از سخنرانی رییس جمهور در خرقۀ مبارک، نشان می‌دهد که برای تصویر برداران شخصی رییس جمهور ممانعت وجود نداشته است، و این مورد با آنچه ارگ ریاست جمهوری مبنی بر اجازه ندادن از سوی امنای خرقه مبارک می‌گوید در تضاد است.

دفتر "نی" به ابن باور است که بر اساس قانون هیچ شخص و نهادی حق ندارد مانع تصویر برداری خبرنگاران و رسانه‌ها شود. عبدالمجیب خلوتگر، رییس دفتر نی می‌گوید: "هیچ نهادی حق ندارد مانع دسترسی به اطلاعات به شمول تصویر‌برداری رسانه‌ها و خبرنگاران شود، در صورتی که هیات امنایِ خرقه مبارک در مورد قانون دسترسی به اطلاعات و حق دسترسی شهروندان به اطلاعات نمی‌دانستند، رییس جمهور و گروه مطبوعاتی‌اش به احتمال زیاد میدانستند و نباید دست به یک عمل غیرقانونی می‌زدند."

اعلامیه افزوده است: نی از ارگ ریاست جمهوری می‌خواهد در این مورد وضاحت بدهد و نسبت به اهانتی که بر خبرنگاران قندهار شده است باید معذرت بخواهد.

محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان بعد از ظهر دیروز (دوشنبه، ۲۱ جوزا) در راس یک هیات بلند رتبۀ دولتی به ولایت قندهار سفر نمود.

در مراسم خاصی که به مناسبت بیرون کردن خرقه مبارک به اساس حکم رییس‌جمهور غنی از صندوق مخصوص در زیارت فرقه مبارک در قندهار برگزار شده بود، به خبرنگارانی محلی که گفته می‌شود جهت پوشش خبری این سفر رییس‌جمهور حدود ۷ ساعت منتظر مانده بودند، اجازه تصویربرداری داده نشده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала