برنگشتن شماری از طالبان به پایگاه‌های شان پس از ختم آتش بس

© Photo / Abdulaziz Safdari FBطالبان در دومین روز آتش بس
طالبان در دومین روز آتش بس - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت دفاع ملی افغانستان می‌گوید که شماری طالبانی که در روزهای عید به داخل شهرها آمده بودند به پایگاه‌های شان برگشته اند، اما شمار دیگری از آنان در شهرها مانده اند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، با وجود اینکه آتش بس سه روزه عید در بسیاری از بخش‌های کشور امنیت آورد، اما اکنون نگرانی هایی در بارۀ حضور طالبان مسلح که در این روز ها داخل شهر ها شده بودند افزایش یافته اند.

محمدرادمنش، معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی افغانستان با ذکر اینکه طالبانی‌که در شهرها مانده اند، به روند صلح خواهند پیوست، می‌گوید: "آنان در شهرها به تعداد هزار و بیشتر از آن در کابل هم بیشتر از دو هزارو پنج صد تن وارد شدند و دیدند که دولت به صلح تعهد دارد و فعلأ برخی شان ماندند و برخی رفتند؛ آنان که مانده اند کمیسیون صلح افغانستان در بارۀ شان تصمیم خواهد گرفت."

در همین حال، برخی از احزاب سیاسی، از آتش بس حکومت با طالبان استقبال می‌کنند و می‌گویند که احتمال دارد این آتش بس، درِ گفت و گوهای صلح را با طالبان باز نماید.

عبدالحفیظ منصور، عضو شورای رهبری جمعیت اسلامی گفت: "تأمین آشتی و صلح از اهدافی است که همه روی آن اتفاق دارند کدام نقطه مبهم و پیچیده در آن وجود نداشته — امر تازه یی هم نبوده — و از هر فرصتی که حکومت بتواند برای قطع جنگ اقدام بکند از سوی جمعیت استقبال می شود و حمایت می شود."

انوارالحق احدی، رییس حزب جبهۀ ملی نوین افغانستان نیز می‌گوید که احتمال دارد برخی از ملاحظات سیاسی در آتش بس سه روزۀ طالبان با حکومت افغانستان وجود داشته باشد: " حکومت اعلان آتش بس کرد، اما این آتش بس طویل المدت نخواهد بود و اگر شود بحث هایی در بارۀ صلح خواهد بود."

پس از نشست عالمان دین در کابل و فتوای آنان در باره حرام بودن حمله‌های هراس افگنانه در افغانستان، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان یک آتش بس یک هفته یی اعلام کرد، سپس طالبان سه روز عید را آتش بس اعلام کردند و این رویداد با استقبال بسیاری ها رو به رو شد.

این در حالیست که رئیس جمهور غنی روز شنبه، ۲۶جوزا در یک بیانیه تلویزیونی اعلام کرد که آماده است که با طالبان مذاکرات همه جانبه‌ای را انجام دهد و حاضر است درباره همه مسائل مورد نظر از جمله حضور نیروهای خارجی در خاک افغانستان مذاکره کند.

او همچنین به نیروهای امنیتی دستور داد تا در "مقابل هر نوع حمله و تعرض، برای تأمین امنیت مردم و دفاع از وطن، آمادگی قاطع و همه جانبه را داشته باشند".
آقای غنی با اشاره به روبوسی و آغوش‌گشایی نیروهای دولتی و طالبان در جریان مراسم عید فطر گفته این صحنه‌ها تمایل هر دو طرف برای برقراری صلح را اثبات می‌کند.
رئیس جمهور افزود: "در جامعه جهانی هم در مورد صلح افغانستان اجماع وجود دارد."
به گفته وی، در جریان آتش‌بس، طالبان اجازه دارند که کمک های صحی و انسان‌دوستانه دریافت کنند و زندانیان طالبان هم اجازه ملاقات با اعضای خانواده خود را خواهند داشت.
همچنان دولت افغانستان روز شنبه در حرکتی که می‌تواند نشانه‌ای از حسن نیت برای آغاز مذاکرات باشد، ۴۶ طالب زندانی را آزاد کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала