چهار تقاضای کاروان صلح‌خواهان از غنی و جواب رئیس جمهور

© Photo / ARGدیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اعضای کاروان صلح خواهان هلمندی
دیدار محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اعضای کاروان صلح خواهان هلمندی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از چاشت امروز، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان با اعضای کاروان صلح‌خواهان هلمندی که فاصله هلمند تا کابل را با پای پیاده طی کرده اند، ملاقات نمود.

به گزارش اسپوتنیک، اعضای این کاروان دیروز (دوشنبه، ۲۸ جوزا) به کابل رسید که قرار بود پس از چاشت همان روز یک نشست مطبوعاتی برگزار نمایند، اما نشست مطبوعاتی برگزار نشد و امروز رئیس جمهور غنی برای استقبال و دیدار با این اشخاص به محل استقامت شان رفت.

محمد اقبال خیبر، رهبر کاروان صلح‌خواهان در جریان سخنرانی‌اش، موضوعاتی را که در طول راه مردم عام برایش گفته بودند و چشم‌دید خودش را به رئیس جمهور افغانستان بیان کرد.

وی با اشاره به اینکه تمام مردم از جنگ خسته و خواستار صلح می‌باشند، چهار مورد ذکر شده در قطعنامه این کاروان را به خوانش گرفت.

وی گفت: "ماده اول اینست که باید آتش بس اعلام شود، ماده دوم اینست که آدرس‌های مشخص مذاکرات و گفتگوها معلوم شوند، ماده سوم اینست که شما باید به‌طور مشترک یک نظامی (حکومتی) که مطابق با تمام ارزش‌های این وطن باشد، ایجاد کنید، ماده چهارم اینست که پس از ایجاد نظام مشترک، مستقل‌شدن بودجه ملی کشور، برپا ایستادشدن اردو و پولیس ملی و حفظ منافع ملی، وعده‌یی را که جامعه بین‌المللی در سال ۲۰۰۱ مبنی بر آوردن امنیت و صلح در افغانستان سپرده بود، از سر بگیرید و پس از تامین امنیت از کشورهای خارجی بخواهید تا از افغانستان بیرون شوند".

رئیس جمهور غنی در جواب به خواست‌های کاروان صلح‌خواهان گفت: "من آتش بس اعلام کرده ام، اگر طالبان قبول دارند، برای مدت یک‌سال مطلق آماده ام. اگر می‌خواهید در دشت بنشینیم، من آماده ام در دشت بنشینم، اگر می‌خواهید در خرقه شریف بنشینیم، من در خرقه شریف با شما می‌نشینم. این وطن خانه همه ما است، پس چرا در مکان بیگانه می‌خواهید؟".

رئیس جمهور غنی در رابطه به آدرس مشخص گفت که ریاست جمهوری افغانستان آدرس مشخص مذاکرات است، وی گفت: "آدرس می‌خواهید، به آدرس من مراجعه کنید، کی با من می‌نشیند؟ مولوی صاحب هیبت‌الله با من می‌نشیند؟ بیاید بنشید! بدون قید و شرطی. این پشنهادم برایش است، در کجا آماده نشست با من و داکتر صاحب عبداالله است؟"

آقای غنی درباره خواست سوم گفت که صلح باید به نتیجه برسد، وی افزود: "خیبر صاحب، من مطلق با شما هم‌صدا استم، بیایید که صلح بین‌الافغانی بکنیم. باعث این شرم نشوید که افغان‌ها توان آوردن صلح را ندارند، در این سه روز نشان دادیم یا نه؟ تمام ملت یکی شده بود و یکجا نماز خواند. هر موردی که در رابطه به تقسیم است و باعث نگرانی شما می‌باشد، بیایید تا روی آن بحث کنیم".

رئیس جمهور افغانستان در رابطه به تقاضای چهارم این کاروان مبنی بر اخراج نیروهای خارجی گفت: "باید یک طرح درازمدت داشته باشیم که چگونه می‌توانیم آنرا عملی کنیم و تا خارجی‌ها از وطن بیرون شوند". وی همچنان خاطر نشان ساخت که کشورهای خارجی نیز از اعلام آتش بس و اشتراک در مذاکرات حمایت کرده اند.

اشرف غنی با اشاره به اینکه انتخابات نزدیک است، از طالبان خواست تا بیایند و در روند انتخابات شرکت ورزند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала