غنی: فساد در معارف کشور نسل ها را نابود می کند

© AP Photo / Hamed Sarfaraziغنی: فساد در معارف کشور نسل ها را نابود می کند
غنی: فساد در معارف کشور نسل ها را نابود می کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
محمد اشرف غنی، می‌گوید اگر فساد در سایر نهادها دولتی باشد، در نهایت یک مقدار پول به هدر خواهد رفت، اما موجودیت فساد در وزارت معارف به معنی نابودی نسل‌‎ها می‌باشد.

 

به گزارش اسپوتنیک، رسانه های افغانستان می نویسند که رییس جمهور غنی این سخن را ام‌روز(۵ شنبه، ۷ سرطان) در مراسم افتتاح پروسۀ امتحانات آموزگاران رشته‌های مختلف در کابل بیان کرد و ابراز امیدواری کرد، آموزگارانی که تازه استخدام می‌گردند، بتوانند چهرۀ نوین افغانستان را به رخ مردم بکشانند.

آقای غنی در این نشست از بی‌عدالتی در استخدام کارمندان دولتی در گذشته یاد کرد و افزود حادثه‌های گذشته باعث شد تا بست‌های خالی دولتی را از طریق کمیسیون اصلاحات اداری به رقابت آزاد بگذارد تا همه بتوانند در آن اشتراک نمایند.

رییس جمهور می‌گوید که فساد در سایر نهادهای دولتی به معنی تبادله یک مقدار پول است؛ اما افزود که فساد در وزارت معارف به معنی نابودی نسل‌ها می‌باشد.

باید گفت که رییس جمهور کشور از حضور گسترده زنان در آزمون جمعی بست‌های آموزگاری قدردانی کرد و افزود حضور شما به معنی وجود شفافیت در پروسه است که اعتبار آن را بلند برده‌است.

در عین زمان، نادر نادری، رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری و خدمات ملکی می‌گوید که این برای اولین‌بار در افغانستان است که برای ۱۸ هزار بست ملکی و معلمی، هزاران تن به صورت جمعی رقابت می‌کنند.

رییس کمیسیون مستقل اصلاحات اداری می‌گوید که آن کمیسیون با راه‌اندازی امتحان جمعی بست‌ها، توانست که از نفوذ سیاسیون در بخش استخدام‌ها در نهادهای دولتی جلوگیری نماید که در گذشته به یک امر معول تبدیل گردیده بود.

از سوی‌هم، وزارت معارف افغانستان می‌گوید که ۱۳ هزار بست خالی معلمی از سوی آن وزارت اعلام شده و ابراز امیدواری کرد که کمیسیون مستقل اصلاحات اداری بتواند آموزگاران را با معیارهای بالا جذب نموده و به نظام معارف تقدیم نماید.

با این حال پرسش های وجود دارد که جناب "فاروق وردک" پول معاش چهل هزار معلم خیالی و پول ساخت بیش از یک هزار مکتب خیالی که پول آن بیشتر از صدها میلیون دالر می باشد که در واقع چنین مکاتبی وجود خارجی ندارند را کجا کرده اید؟ آیا این ثروت ملی که تعلق به مردم افغانستان دارد و در زمانیکه شما مسوولیت وزارت معارف را به عهده داشتید بین چه افرادی تقسیم شده است؟

اما با این سوالات، پاسخ داده نشده است.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала