برگزاری نمایشگاه حاصلات کشت‌های بدیل کوکنار در کابل

© Photo / MAIL fbبرگزاری نمایشگاه حاصلات کشت‌های بدیل کوکنار در کابل
برگزاری نمایشگاه حاصلات کشت‌های بدیل کوکنار در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت زراعت پروژه یی را زیرنام " رشد زراعث وتوسعه روستایی" از یک سال بدین سو در هشت ولایت کشور عملی می‌سازد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع‌نیوز، وزارت زراعت و آبیاری روز سه شنبه (۱۲ سرطان) نمایشگاهی از فرآورده‌های کشت بدیل کوکنار را در کابل برگزار کرد.

در این نمایشگاه نمونه‌هایی از تمامی محصولاتی که در هشت ولایت، به جای کوکنار کشت می‌شوند به نمایش گذاشته شده‌اند.

نصیراحمد درانی، وزیر زراعت و آبیاری می‌گوید که پروژه کشت بدیل کوکنار از یک سال به این سو در شماری از ولایت‌های کشور عملی می شود و کار برد این شیوه توانسته است که کشت کوکنار را تا اندازه‌یی کاهش دهد.

بر بنیاد اطلاعات وزارت اطلاعات، این پروژه به منظور کشت بدیل کوکنار در ولایت‌های ارزگان، فراه، بادغیس، ننگرهار، بلخ، پنجشیر عملی می‌شوند. گفته میشود در این ولایت‌ها برای کشاورزان و باغداران زمینه کشت دیگر محصولات زراعتی را مهیا می سازند، تا آنان تشویق شوند دست از کشت کوکنار بر دارند.

آقای درانی می‌‎گوید که این برنامه در کاهش سطح کشت کوکنار در ولایت‌های تطبیق شده موثر بوده است، در همین حال سلامت عظیمی، وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید که این برنامه در ولایت‌های تطبیق شده که سطح بالای از کشت مواد مخدر دارند.

نصیر احمد درانی وزیر زراعت و آبیاری می‌گوید:« تاثیرات آن عملآ تعویض شده است، در ارزگان تعویض شده است پیشتر من همراه آنها صحبت کردم، چند مفاد کرده اند، تعویض زمین کوکنار به زمین زراعتی و دوم تکافوی ضروریات خود ارزگان.»

سلامت عظمیی، وزیر مبارزه با مواد مخدر می‌گوید:« ما در پهلوی شان هستیم و تا جایی که مسئولیت‌های ما ایجاب می کند با تمام مردم افغانستان و تمام ارگان‌های سکتوری هستیم.»

در همین حال، شماری از باغداران و کشاورزانی که محصولات شان را درنمایشگاهی درکابل به نمایش گذاشته‌اند می‌گویند که با این برنامه کشاورزان تشویق به ترک کشت کوکنار می‌شوند.

نسرین، باغدار در ارزگان می‌گوید:« ارزگان از جمله ولایت‌های است که همه سال کوکنار زیاد تولید می‌کند و خوشبختانه که سال‌های اخیر که ما کار را شروع کردیم و زیاد کشاورزان هستند که از کشت کوکنار رو آورده‌اند به کشت محصولات زراعتی حلال.»

هزینه پروژه رشد زراعت وتوسعه روستایی در حدود چهار صدو پنجاه میلیون افغانی بوده‌است. وزارت زراعت امیدواراست که هرگاه این پروژه نتایج مثبت بدهد، درولایت‌های دیگر کشور نیز عملی خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала