نشست نمایشی در عربستان در مورد افغانستان به دستور امریکا

© Sputnik / Mikhail Voskresenskiy /  مراجعه به بانک تصاویر نشست نمایشی در عربستان در مورد افغانستان به دستور امریکا
نشست نمایشی در عربستان در مورد افغانستان به دستور امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رهبری عربستان سعودی، امام کعبه و علمای 37 کشور اسلامی در نشست علمای دینی در جده صرفا از طالبان و حکومت افغانستان خواستند جنگ را متوقف نمایند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از افغان ایرکا، نشست بیش از صد تن از علمای دینی از 37 کشور اسلامی در چارچوب سازمان همکاری اسلامی در جده در عربستان سعودی دیروز آغاز شد. صالح بن حمید امام کعبه طی سخنانی در این نشست ضمن خطاب به طرفهای درگیر در افغانستان گفت که دیگر به این جنگ ناروا و غیرموجه پایان دهند. ولی پرسش این است که آیا عوامل اصلی جنگ در افغانستان همین دو طرف درگیر افغان می باشند؟ یا هر دو طرف این جنگ نیابتی، برای دیگران دارند خود را قربانی می کنند؟ علیرغم اینکه هر دو طرف درگیر افغانستان برای توجیه جنگ خود دلایلی دارند، حکومت افغانستان و نیروهای امنیتی آن تحت نام دفاع از خاک و امنیت کشور جنگ را ادامه می دهند و طرف مقابل (طالبان) را تروریست و نوکران بیگانه می دانند و طالبان نیز نیروهای خارجی موجود در افغانستان و ماموریت جنگی آنان را برای جنگ خود بعنوان جواز و افغانستان را کشور اشغال شده می دانند و دولت و نیروهای امنیتی افغانستان را دست نشانده می دانند.
واقعیت این است که نه هیچکدام از علما و سیاسیون کشور ماموریت جنگی نیروهای خارجی و راهبرد جنگی آنان را در کشور می توانند توجیه کنند و نه هم می توانند از آن چشم پوشی کنند.
در حالیکه جنگ افغانستان یک جنگ نیابتی است و عوامل اصلی آن نیز خارجی اند و دو طرف درگیر داخلی برای اربابان خارجی دارند خود قربانی می‌دهند.
مردم افغانستان به حرمین شریفین احترام زیادی قائل اند ولی تازمانیکه راهبرد جنگی برای منافع امریکا و پاکستان در افغانستان ادامه داشته باشد، احترام به حرمین شریفین هیچگاه نخواهد توانست جنگ در افغانستان را متوقف نماید.
اما قاضی محمد حسن حقیار نویسند و تحلیلگر برجسته کشور در این باره می گوید، اینکه مقامات عربستان سعودی و امام کعبه و علمای دینی کشورهای اسلامی صرفا از دو طرف درگیر جنگ میخواهند جنگ را متوقف نمایند و از عامل اصلی این جنگ که امریکا است این مطالبه را نمیکنند معنی اش این است که نشست علمای دینی جده نیز همچون نشست علمای دینی سه کشور افغانستان، پاکستان و اندونیزی در جاکارتا یک نشست نمایشی جهت فریب دادن به افکار عمومی است.

حقیار افزود، جنرال جان نکلسن فرمانده نیروهای امریکایی در افغانستان دو ماه پیش گفته بود که امریکا قصد دارد طالبان را از طریق علمای دینی تحت فشار قرار دهند که بگفته حقیار هدف اصلی امریکا این است که طالبان را از داخل دچار شک و تردید و در عین حال دچار نفاق کنند ولی هدفش پایان دادن به جنگ در افغانستان نیست بلکه از یکسو تحت کنترل در آوردن جنگ و از سوی تقویت داعش است۔

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала