احتمال فیلتر فیسبوک در افغانستان

© Flickr / Master OSM 2011احتمال فیلتر فیسبوک در افغانستان
احتمال فیلتر فیسبوک در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شهزادگل آریوبی، وزیر مخابرات و فناوری معلوماتی و همایون قیومی مشاور ارشد رئیس جمهور به ادارۀ مرکزی فیسبوک در آمریکا رفته و خواسته‌های دولت افغانستان را با آن‌ها در میان گذاشته‌اند.

به گزارش اسپوتنیک، سایر زلاند، سخنگوی وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی به سلام‌وطندار گفته است، هدف از این دیدارها، گفت‌وگو روی فضای فیسبوک با درنظرداشت «فرهنگ و قوانین افغانستان» و مصئونیت بیشتر کاربران زن بوده است.
آقای زلاند می‌افزاید، مقام‌های افغانستان از ادارۀ فیسبوک خواسته‌اند تا کنترل صفحات فیسبوک را در اختیار آن‌ها گذاشته و دسترسی به «فیسبوک کچ‌سرور» را برای دولت آزاد سازد. facbook cache servers سیستم کدبندی‌یی است که در آن داده‌های کاربران ثبت نمی‌شود و بنابراین نمی‌توان از این داده‌ها سوءاستفاده کرد
به گفتۀ سخنگوی وزارت مخابرات و فناوری معلوماتی، دولت با عقد تفاهمنامه با شرکت فیسبوک در پی محدودسازی آزادی بیان نیست، اما برای کنترل موارد ضددینی، غیرفرهنگی و منافی ارزش‌های ملی، دولت به مدیریت مستقیم فضای فیسبوک نیازمند است.
اما شماری از کارشناسان فناوری معلوماتی می‌گویند، هر نوع کنترل و واگذاری فیسبوک به دولت افغانستان سبب محدودسازی فضای فیسبوک شده و بر کاربران فشار وارد می‌کند.
عزیزالله رحمتی و احمد جویا کارشناسان فناوری معلوماتی می‌گویند، اگر هدف تنها مصئونیت بیشتر بانوان در فیسبوک و یا شناسایی صفحه‌های جعلی باشد حرف دیگری است، اما مهم‌تر از آن آزادی فضایی است که کاربران آن را یک فضای شخصی می‌دانند.
مسئلۀ نظارت بر شبکه‌های اجتماعی در شرایطی مطرح می‌شود که شبکه‌هایی چون فیسبوک، نقش مؤثری در بحث ارتباطات و تبادل معلومات در افغانستان داشته‌اند. بسیاری از طریق همین شبکه‌ها حکومت را به باد انتقاد گرفته و شمار زیادی از حرکت‌های مدنی را در سراسر کشور تنظیم و راه‌اندازی کرده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала