چخانسوری: احتمال دارد حکومت در عید قربان آتش‌بس اعلام کند

© Photo / کسراچخانسوری: احتمال دارد حکومت در عید قربان آتش‌بس اعلام کند
چخانسوری: احتمال دارد حکومت در عید قربان آتش‌بس اعلام کند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سخن‌گوی رئس‌جمهور می‌افزاید که در بارۀ چگونگی اعلام آتش‌بس، تنها تصمیم مردم تعیین کننده است و در این باره با شرکای بین‌المللی افغانستان مشوره نخواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، همزمان با آغاز تلاش‌ها برای کشاندن طالبان به میز گفت‌وگوها، ارگ ریاست‌جمهوری می‌گوید که احتمال دارد حکومت بار دیگر در برابر گروۀ طالبان آتش‌بس اعلام کند.
محمدهارون چخانسوری، سخن‌گوی رئیس‌جمهور که پس از چاشت روز شنبه (۳۰سرطان) در یک نشست خبری در کابل سخن می‌زد، گفت که این آتش‌بس به مناسبت عیدقربان اعلام خواهد شد.

واکنش تند ارگ به تصمیم امریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش تند ارگ به تصمیم امریکا برای مذاکره مستقیم با طالبان

آقای چخانسوری، می‌گوید که تمایل «دوطرفه» — هم از طرف حکومت و هم از طرف طالبان — برای این آتش‌بس وجود دارد و امکان آن می‌رود که طرف‌ها در عید قربان آتش‌بس اعلام کنند: «آتش‌بس خواست مردم و خواست علمای کشور است. در هر دوطرف تمایل برای آتش‌بس وجود دارد و امکاناتش است که در عید قربان آتش‌بس اعلام شود».
حکومت افغانستان، در حدود یک و نیم ماه پیش نیز به مناسبت عید رمضان، در برابر گروه طالبان آتش‌بس اعلام کرد، حرکتی که از سوی طالبان نیز پذیرفته شد و آنان نیز در سه روز عید با حکومت آتش‌بس کردند.
سخن‌گوی رئیس‌جمهور می‌افزاید که در بارۀ چگونگی اعلام آتش‌بس، تنها تصمیم مردم تعیین کننده است و در این باره با شرکای بین‌المللی افغانستان مشوره نخواهد شد.
او تأکید دارد که گفت‌وگوهای صلح که آتش‌بس گام نخستین برای رسیدن به آن است، باید به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشد.
این گفته‌های آقای چخانسوری در حالی بیان می‌شوند که اخیرأ روزنامۀ نیویورک تایمز، گزارش داد که ادارۀ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده امریکا به دیپلومات‌هایش دستور داده است تا در تلاش آغاز گفت‌وگوهای مستقیم با طالبان باشند.
اما، آقای چخانسوزی می‌گوید که کشورهای بیرونی به ویژه ایالات متحده، تنها می‌توانند تسهیل کنندۀ گفت‌وگوها باشند نه رهبری کنندۀ آن.
حکومت در حالی به گفت‌وگوهای صلح با طالبان امیدوار است که هم اکنون نبردها میان نیروهای دولتی و طالبان در چندین بخش کشور ادامه دارند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала