پذیرایی با تشریفات خاص از جنرال دوستم در کابل

© Photo / FVP Afghanistan / FVP Afghanistanجنرال دوستم معاون نخست رئیس جمهور افغانستان
جنرال دوستم معاون نخست رئیس جمهور افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
طی تشریفات خاص که از سوی حکومت اتخاذ شده بود، از برگشت دوستم در کابل پذیرایی گردید.

به گزارش اسپوتنیک، محمد سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان، محمد محقق، معاون ریاست اجرائیه، شماری از اعضای کابینه، شماری اعضای ولسی جرگه، برخی از چهره‌ها سیاسی شامل عطا محمد نور و ضیا مسعود و برخی از اعضای حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان در میدان هوائی کابل از جنرال دوستم استقبال کردند.

آمادگی‌ها برای بازگشت دوستم به قصر صدارت - اسپوتنیک افغانستان
آمادگی‌ها برای بازگشت دوستم به قصر صدارت
 

مراسم برگشت جنرال دوستم همراه با آهنگ‌های حماسی از طریق تلویزیون ملی افغانستان به گونۀ زنده به نشر رسید. معاون اول رئیس جمهور افغانستان از میدان هوائی بین المللی کابل، مستقیم به دفتر معاونیت اول در صدارت رفت. برای پذیرایی از آقای دوستم، مسیر راه از میدان هوایی بین المللی کابل تا دفتر معاونیت اول، تصاویر جنرال دوستم و بیرق افغانستان نصب شده و تدابیر شدید امنیتی نیز اتخاذ گردیده است.
جنرال دوستم، در ماه ثور سال ۱۳۹۶ خورشیدی، به بهانۀ تداوی به ترکیه سفر کرد، هرچند وی در ماه سرطان همین سال، تلاش کرد تا به افغانستان برگردد؛ اما در میدان هوایی مولانا جلال الدین محمد بلخی در مزار شریف، به طیاره حامل وی اجازۀ نشست داده نشد.
جنرال دوستم پس از آنکه متهم به آزار جنسی احمد ایشچی، والی پیشین فاریاب و رقیب سیاسی وی شد، به ترکیه سفر کرد و در این مدت به افغانستان برنگشته است.
هرچند مقام‌های حکومت افغانستان گفته است که آقای دوستم برای تداوی به ترکیه رفته؛ اما نزدیکان وی بارها گفته اند که ریاست جمهوری اجازه آمدن وی به افغانستان را نمی‌دهد.
روز گذشته، محمد هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفت که "تداوی" جنرال دوستم تکمیل شده و وی روز یکشنبه به کابل برمی‌گردد و از وی طی تشریفات خاص استقبال می‌شود.
د رمورد جنرال دوستم میتوان گفت که وی در ماه می سال 2017 افغانستان را به قصد ترکیه ترک نمود.
معاون اول رئیس جمهور افغانستان پس از شش ماه در پی اتهامات بازداشت غیرقانونی و اتهام تجاوز به احمد ایشچی حریف سیاسی خود، در ماه می سال 2017 به بهانه معالجه افغانستان را به قصد ترکیه ترک کرد.
مقامات افغانستان در سال 2016 تحقیقات را در مورد تجاوز دوستم بر احمد ایشچی را آغاز کردند، اما دوستم را مورد اتهام قرار ندادند و اظهارات وی را نیز نگرفتند.
برخی عدم اقدام دولت علیه دوستم را به دلیل ترس از ایجاد ناامنی‌ توسط شبه‌نظامیان مسلح وفادار به دوستم می‌دانند.

موافقت ارگ به بازگشت جنرال دوستم به کابل - اسپوتنیک افغانستان
موافقت ارگ به بازگشت "جنرال دوستم" به کابل

عبدالرشید فرزند محمد رحیم بای در سال 1334 در ولسوالی خـواجـه دوکـوه شــبرغـان مربـوط ولایـــت جـوزجان، در یک خانواده دهقان از ملیت ازبک متولد گردیده است.
وی در زادگـــاهش آمـــوزش های ابتـدائیـه را تا صـــنف شـــشم ادامــه داد ولـی به دلیــــل مشـــکلات اقتـصـادی از ادامه تحـصـیل بـاز ماند و در کــنـار پـــدر به کار دهقــانی روی آورد تا دست پدر را گرفته و خانواده اش را کمک کرده باشد.
عبدالرشید دوستم در سال 1371 حزب حنبش ملی اسلامی افغانستان را بنیاد گذاشت و در شمال کشور نظام و آرامش تمامی را برقرار کرد و به صد ها هزار آواره کابل که عمدتاً روشنفکران و کا رکنان دولت بودند و به شمال کشور متواری شده بودند، جا و کار داد تا در آن جا زنده گی کنند.
او در کار زار مبارزه با طالبان و القاعده نیز کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشت و نیرو های او بار دیگر بساط طالبان را از شمال کشور برچید و در امر آزادی افغانستان از چنگ طالبان نقش بسیار برازنده را ایفا کرد.
ستر جنرال عبدالرشید دوستم، به عنوان یک شخصیت مردمی و ملی کشور، در رویدادهای سه دهه اخیر در افغانستان نقشی تعیین کننده دارد.
در انتخابات دوره سوم ریاست جمهوری به عنوان معاون اول ریاست جمهوری از داکتر اشرف غنی حمایت کرد وسبب پیروزی اش گردید.
حالا آقای دوستم در حالی به افغانستان برگشته است که طبق قانون اساسی، چیزی کمتر از یک سال به انتخابات ریاست جمهوری افغانستان باقی مانده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала