آیا ترامپ به مانند اوباما و بوش قصد عقب نشینی در مقابل طالبان را دارد؟

© REUTERS / Carlos Barriaآیا ترامپ به مانند اوباما و بوش قصد عقب نشینی در مقابل طالبان را دارد؟
آیا ترامپ به مانند اوباما و بوش قصد عقب نشینی در مقابل طالبان را دارد؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رسانه های امریکایی فاش کردند که، دونالد ترامپ در رویکردی که پیشتر سابقه اجرای آن در دولت‌های باراک اوباما و جورج دبلیو بوش مشاهده شده بود، از نظامیان افغان مورد حمایت امریکا در افغانستان خواسته از مناطق کم جمعیت‌تر این کشور عقب نشینی کنند که این باعث کنترل مجدد طالبان بر مناطق وسیعی از افغانستان می‌شود.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از روزنامه نیویورک تایمزسه مقام امریکایی که نامشان را فاش نکردند به نیویورک تایمز گفتند: این رویکرد در یک بخش قبلا فاش نشده از استراتژی جنگی که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور امریکا سال گذشته اعلام کرد، توضیح داده شده است.
هدف از این رویکرد محافظت از نظامیان ارتش افغانستان در مقابل حملات خطرناک‌تری که در مناطق دور افتاده و آسیب پذیرتر متوجه آنها می‌شود، اعلام شده است تا آنها را بر شهرها و مناطق پرجمعیت‌تر و بزرگتر متمرکز بسازد.
این رویکرد عقب‌نشینی مشابه با استراتژی‌هایی است که در دوره دولت‌های جورج دبلیو بوش و باراک اوباما در پیش گرفته شد.
این عملا تضمین می‌کند که شبه‌نظامیان طالبان و دیگر گروه‌های شبه‌نظامی تسلطشان بر مناطقی که قبلا تصاحب کرده بودند را ادامه می‌دهند و دولت تنها کنترل بر شهرهای اصلی و بزرگ نظیر قندهار، قندوز، مزار شریف و جلال آباد را تامین می‌کند.
این رویکرد عقب نشینی نشان می‌دهد که دولت افغانستان هنوز به قابلیت تامین امنیت مناطق دورافتاده و روستایی نرسیده است.

عبدالله مذاکرات پنهانی و آشکار امریکا با طالبان را تایید کرد - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله مذاکرات پنهانی و آشکار امریکا با طالبان را تایید کرد
طی سال‌های گذشته با آمدن و رفتن گروه‌های مختلف نظامیان امریکایی و ناتو، دولت افغانستان به تدریج مجبور به عقب نشینی از بخش‌هایی از اراضی این کشور به نفع طالبان شده که همین موجب می‌شود که نتوان فعلا پایانی برای جنگ در افغانستان متصور بود.
این راهبرد عمدتا بر تمایل دولت افغانستان برای عقب بردن نیروهایش متکی بوده است.
محمد کریم اتل، یک عضو شورای اولایتی هلمند در این رابطه گفته است: رها کردن مردم در وضعیتی که به خواستشان احترام گذاشته نشود نقض حقوق بشر است. این بدترین نقطه ضعف دولت است که نمی‌تواند امنیت را تامین کرده و به مشکلات مردم دسترسی داشته باشند.
از مجموع 407 ناحیه افغانستان دولت این کشور 229 ناحیه را تحت کنترل دارد و برآورد شده که طالبان 59 ناحیه را در دست دارد. 119 ناحیه باقی مانده نیز طبق گفته دفتر بازرس ویژه کل بازسازی افغانستان "سیگار" مابین دو طرف، مورد مناقشه است.
هر هفته تقریبا صدها نظامی افغان کشته یا زخمی می‌شوند که اکثرا ناشی از حملات طالبان به ایست بازرسی‌ها در مناطق دورافتاده است.
تنها در سال گذشته تعداد سربازان، ‌ماموران پلیس، خلبان‌ها و دیگر نیروهای امنیتی افغان براساس اعلام سیگار به میزان حدود پنج درصد کاهش یافته است.
این استراتژی عمدتا شبیه به راهبرد نظامی باراک اوباما در افغانستان است که بعد از خروج عمده نظامیان خارجی از افغانستان در سال 2014 به کار گرفته شد. سیاستی که در سال 2009 و در دوره ریاست جمهوری بوش نیز به شکل محدود در دره کرنگال افغانستان اجرا شد.
در دولت‌ اول باراک اوباما و دولت‌های جورج بوش، پنتاگون مجموعه‌ای ازپوسته های بازرسی در سراسر افغانستان به وجود آورده تا نشان دهد که ائتلاف تحت رهبری امریکا در مناطق روستایی دورافتاده نیز جنگ را پیاده می‌کند.
در سال 2015 دولت اوباما فرماندهان افغان را تشویق کرد که دست از دفاع از برخی پوسته بازرسی‌های دورافتاده به دلیل دشوار بودن وضعیت امنیتی آنها بردارد.
جنرال جان نیکلسون بعد از آنکه در سال 2016 فرمانده ارشد نظامیان خارجی در افغانستان شد از این ایده حمایت کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала