کمیسیون انتخابات: تنها یک طرح احزاب سیاسی امکان‌پذیر است

© Photo / IEC Afghanistan Facebookکمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در طرح تازۀ احزاب، آمده کسانی که در انتخابات رأی می‌دهند، باید از طریق بایومتریک شناسایی شوند و به باور احزاب، عملی شدن این طرح امکان پذیر است، اما منابعی در کمیسیون انتخابات می‌گویند که این طرح حدود ۶۰ میلیون دالر هزینه بر می‌دارد که نهادهای کمک کننده به پرداخت این پول حاضر نیستند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که بسیاری از طرح‌های احزاب سیاسی در شرایط که اکنون افغانستان دارد، عملی نمی‌باشند.

طرح تغییرنظام انتخاباتی، شناخت بایومتریک کسانی‌که در روز انتخابات رأی می‌دهند و نظارت احزاب از روند انتخابات از مواردی اند که احزاب سیاسی از کمیسیون انتخابات و حکومت می‌خواهند که عملی شوند.

اما، کمیسیون مستقل انتخابات، تنها طرح نظارت احزاب سیاسی از روند رأی دهی را در اوضاع کنونی امکان پذیر می‌داند.

سید حفیظ الله هاشمی، منشی کمیسیون مستقل انتخابات در این باره می‌‌گوید: "از نظر ما حال بسیار ناوقت است که در این انتخابات حداقل بتوانیم قانون را تغییر بدهیم و در این انتخابات سیستم را تغییر بدهیم."

در همین حال، نماینده گان احزاب، می‌گویند که اگر ارادۀ واقعی وجود داشته باشد، طرح‌های آنان می‌توانند عملی شوند.

دیدار بی‌‎نتیجۀ نماینده‌گان احزاب، حکومت و کمیسیون انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
دیدار بی‌‎نتیجۀ نماینده‌گان احزاب، حکومت و کمیسیون انتخابات

نماینده‌گان احزاب، هشدار می‌دهند که اگر هر سه خواست آنان پذیرفته نشوند، با نظام کنونی انتخاباتی که به گفتۀ آنان پر از تقلب خواهد بود، به سوی انتخابات نخواهند رفت.

اسدالله سعادتی، یکی از نماینده گان احزاب در گفت وگوها با حکومت، می‌گوید: "اگر حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات به صورت جدی قبول بکنند و عظم جدی و سیاسی شکل بگیرد باز هم در قالب همین زمان باقی مانده یعنی کمتر از سه ماه امکان تطبیق طرح پیشنهادی ما وجود دارد."

همزمان با این، نهادهای ناظر انتخاباتی در حالی که طرح‌های احزاب را معقول می‌دانند اما می‌گویند عملی شدن این طرح‌ها به هزینه و زمان بیشتر نیاز دارد.

یوسف رشید، رئیس اجرایی بنیاد انتخابات شفاف گفت: "ما واقعاً همین ظرفیت را آماده ساخته بتوانیم، چرا که شما اول نیاز به یک پروسه مغلق و پیچیده تدارکاتی دارید دوم این که آیا جامعه جهانی حاضر است که شما را کمک بکند؟"

این در حالی است که قرار بود دور دوم نشست احزاب با کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت روز دوشنبه برگزار شود، اما منشی کمیسیون انتخابات می‌گوید که به دلیل مصروفیت‌های معاون دوم رئیس جمهور، این دیدار به روز سه شنبه (۹ اسد) به تعویق افتاده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала