میانجیگری قطر بین حکومت و طالبان

© AP Photo / Reza Shirmohammadiمیانجیگری قطر بین حکومت و طالبان
میانجیگری قطر بین حکومت و طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشور قطر میانجیگری بین حکومت وحدت ملی و طالبان به منظور حل اختلافات را تایید کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانانیوز، دو هفته پس از نشر اخباری درباره انجام مذاکرات محرمانه بین امریکا و طالبان در دوحه، دولت قطر میانجیگری بین حکومت وحدت ملی و طالبان به منظور حل اختلافات را تایید کرد.
آژانس خبررسانی دولتی قطر (قنا) گزارش داد: در همین ارتباط مطلق بن ماجد القحطانی فرستاده خاص وزیر امور خارجه قطر در سفر به افغانستان با رییس جمهور غنی دیدار و گفت وگو کرده است.
بر اساس این گزارش در دیدار مقام قطری و رییس جمهور غنی در خصوص چگونگی نزدیک شدن دیدگاهها برای حل بحران تبادل نظر شده است.
تحولات اخیر، به دنبال آتش بس بی سابقه سه روزه ای به وقوع می پیوندد که در اواخر جوزا به مناسبت عید فطر در افغانستان برقرار شده بود. این آتش بس، از سوی طرفین جنگ رعایت شد.
پس از این بود که دوهفته پیش اخباری در خصوص دیدار یک مقام وزارت خارجه امریکا با اعضای دفتر سیاسی طالبان در دوحه قطر نشر شد.
منابع خبری، طرف امریکایی را آلیس ولس معاون و دستیار مایک پمپئو وزیر امور خارجه امریکا معرفی کردند و این ملاقات را مهم خواندند.
خبر این ملاقات پس از آن نشر شد که دولت دونالد ترمپ در طرزالعملی از دپلومات های امریکایی خواسته با گروه های پیکارجوی افغانستان مذاکره مستقیم کنند.
گروه طالبان از مدت‌ها پیش علام کرده بود که تنها با مقام های امریکایی در مورد برقراری صلح در افغانستان مذاکره خواهد کرد.
تن دادن امریکایی ها به مذاکره مستقیم با طالبان بدون حضور مقام های دولتی افغانستان، چرخشی عمده در سیاست قبلی امریکا مبنی بر پرهیز از گفتگوی مستقیم با این گروه محسوب می شود.
ملاقات های طالبان و ایالات متحده، نخست در روزنامه وال استریت ژورنال افشا شد. سپس، دو منبع وابسته به طالبان انجام این ملاقات را تایید کردند.
این دو منبع گفتند که در راس هیات مذاکره کننده طالبان، عباس استانکزی رییس دفتر سیاسی طالبان در دوحه قرار داشته است.
طالبان اواخر سال 2015 عیسوی شیرمحمد عباس ستانکزی را من‌حیث رییس دفتر سیاسی خود در قطر تعین کردند. او طرفدار گفت وگوهای صلح با حکومت افغانستان است.
وزارت امور خارجه امریکا تایید کرده که آلیس ولس از دفتر امور آسیای جنوبی و مرکزی این وزارتخانه، دو هفته پیش برای ملاقات با مسوولان دولتی و گفتگو در مورد روند صلح افغانستان در قطر بوده است. با این حال، واشینگتن ملاقات با مسوولان طالبان را تایید یا تکذیب نکرده است.
معتصم خان وزیر مالیه پیشین طالبان اخیرا با تایید انجام مذاکرات با مقام های امریکایی در قطر گفت که طالبان خواستار شناسایی این جنبش و خروج نام آن از لست تحریم های سازمان ملل متحد است.
قطر از سال 2013 عیسوی میزبان دفتر سیاسی طالبان است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала