سیما سمر: صلح با آتش بس یکطرفه آورده نمی شود

© Photo / کسراسیما سمر: صلح با آتش بس یکطرفه آورده نمی شود
سیما سمر: صلح با آتش بس یکطرفه آورده نمی شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس کمیسیون حقوق بشر می گوید، که با اعلان آتش بس یکطرفه صلح در افغانستان آورده نمی شود

حجاب اسلامی زن مسلمان. - اسپوتنیک افغانستان
سیما سمر: در تمام دوره‌های تاریخی زنان با تبعیض مواجه بوده‌اند
به گزارش اسپوتنیک به نقل از اطلاعات، داکتر سیما سمر امروز (یکشنبه، ۱۴ اسد) در نشست مشورتی «‌تدوین پلان راهبردی کمیسیون مستقل حقوق بشر» گفت، که بدون حکومت‌داری خوب توسعه‌ی پایدار و صلح دوام‌دار در افغانستان ایجاد نمی‌شود.

وی تأکید کرد، که صلح عادلانه شانزدهمین هدف از اهداف توسعه‌ی پایدار ‌سازمان ملل متحد است.
خانم سمر می‌گوید، که مردم افغانستان از حکومت داری بد رنج می‌برند و هرچه تلاش برای امضای قرارداد با گروه‌های مختلف صورت بگیرد، اعتماد مردم جلب نمی‌شود.

 او تأکید دارد، که اگر حکومت داری ‌خوب در افغانستان شکل بگیرد، ‌گروه های مخالف مسلح خود به خود به انزوا کشانیده می‌شوند.
او از ادامه‌ی فرهنگ معافیت نیز انتقاد کرد و گفت، تا زمان که فرهنگ معافیت ادامه پیدا کند ما نمی‌توانیم دست‌رسی مردم به عدالت را تأمین کنیم.

رئیس حقوق بشر همچنان افزود، که مردم افغانستان برای آوردن صلح در کشور نقش مهم دارند: «صلح قطع جنگ نیست، صلح آتش‌بس هم نیست، صلح عدالت است، صلح با آتش‌بس یک‌طرفه تأمین نمی‌شود. درست است که آتش‌بس ‌یکی از راه‌های آغاز مذاکره است اما برای آوردن صلح پایدار انکشاف پایدار نیاز است».
این در حالیست، که شورای علمای افغانستان از حکومت و گروه طالبان خواسته که در روزهای عید قربان نیز به گونه‌ی دایمی آتش‌بس اعلام کنند.

یادآوری می کنیم، که در عید فطر برای نخستین بار رئیس جمهور افغانستان آتش بس سه روزه را با طالبان اعلان کرد که پس از آن طالبان نیز موافقت کردند و جنگجویان طالبان حتی به کابل هم برای دیدار دوستانی شان آمدند. حالا قرار است که در عید قربان هم میان دو طرف آتش بس برقرار شود. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала