افغانستان «آسیب پذیرترین» کشور از رهگذر تغییرات اقلیمی است

© Photo / P M / P Mافغانستان «آسیب پذیرترین» کشور از رهگذر تغییرات اقلیمی است
افغانستان «آسیب پذیرترین» کشور از رهگذر تغییرات اقلیمی است - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
سفیر اتحادیه اروپا در کابل می‌گوید افغانستان آسیب پذیر ترین کشور از رهگذر تغییرات اقلیمی است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، پیر مایودون، سفیر اتحادیه اروپا در افغانستان با نگرانی از افزایش تهدید های برخاسته از این پدیده هشدار می‌دهد که اگر با موجی از تهدید های تغییرات اقلیمی مبارزه نشود، افغانستان و منطقه با بحران های خطرناکی مواجه خواهند شد.
آقای مایودون گفته که حکومت افغانستان باید در کنار تلاش های صلح و انتخابات به این پدیده هم توجه کند.
موجی از کم آبی، در بیشتر از 20 ولایت کشور، تهی شدن یخچال های طبیعی در بخش های شمالی کشور و سرازیر شدن سیلاب های مرگبار، نشانه های از تهدید های اقلیمی گفته میشوند. تهدیدهای که عامل بخشی از خشونت های موجود درکشور نیز دانسته می‌شوند.
خواگه کاکر، مسئول نهاد خدمات مشورتی اپاما می‌گوید: "این پدیده فقیر را فقیر تر می‌سازد. درحالی که افغانستان آب های زیادی دارد، اما چگونگی مدیریت آن تصویر گمراه کننده ای را نشان می‌دهد. این کشور در حال حاضر زیر تهدید های بلند شوک تغیر اقلیم قرار دارد".

عدم توانایی دولت در مدیریت درست منابع آبی کشور، مشکلات مرتبط با تغییرات اقلیمی را حادتر کرده‌ است. ظرفیت پایین دولت در مقابله با تاثیرات تغییرات اقلیمی یکی ازعوامل مهم در آسیب‌پذیر کردن افغانستان در برابر تغییرات اقلیمی دانسته می‌شود.
اما حکومت افغانستان، می‌گوید که برای کاهش دهی خطرات ناشی از تغیرات اقلیمی، با کمبود بودجه مواجه است.
شاه زمان میوندی، رئیس اداره حفاظت از محیط زیست می‌گوید: "ضرورت ما 17.4 میلیارد دالر است، برای کاهش دهی تغیر اقلیم و نیاز ما از 2020 تا سال 2030 است. سازمان های بین المللی و صندوق وجهی سبز باید در این راستا ما را همکاری کنند".
بر بنیاد آمارها اکنون افزون بر کابل، بیش‌از 20 ولایت کشور با خشک‌سالی روبه‌رواند و زیان‌های ناشی‌از خشک‌سالی امسال در بخش‌های از کشور سبب بی‌جاشدن گروهی از مردم نیز شده‌است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала