محی‌الدین مهدی: تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم

© Photo / صفحه رحمت‌الله نبیلمحی‌الدین مهدی: تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم
محی‌الدین مهدی: تجربه تلخ گذشته را تکرار نکنیم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
انتخابات بایومتریک شود حتی اگر در زمان تعیین‌شده برگزار نشود

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آوا، «محی‌الدین مهدی» عضو شورای رهبری حزب جمعیت اسلامی گفت که اظهارات اخیر کمیسیون انتخابات درباره نحوه اخذ رای نشان می‌دهد این کمیسیون از استقلال عمل برخوردار نیست.
آقای افزود: اگر شناسنامه‌های الکترونیکی پر از «استیکر» تقلبی (نشان‌های انتخاباتی) مشروعیت دارد، چرا انتخابات ریاست جمهوری را همین‌طور برگزار نمی‌کنند؟
وی به «آوا» گفت که مشخص است که در روند انتخابات، تقلب صددرصد صورت می‌گیرد؛ بنابراین تنها وعده می‌دهند که در ریاست جمهوری ما از سیستم بیومتریک استفاده می‌کنیم.
مهدی ادامه داد، پارلمان مهمترین رکن دولت افغانستان به حساب می‌آید، بنابراین انتخابات باید بر اساس سیستم بیومتریک صورت گیرد حتی اگر در زمان معین آن برگزار نشود.
عضو ارشد حزب جمعیت معتقد است که شفافیت را نباید تابع زمان کنند.
نماینده مردم بغلان در پارلمان اضافه کرد: تاخیر و وقت‌کشی حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات، هر دو محکوم است. وقت را همین‌ها تلف کردند، تاخیر را نیز بازهم همین‌ها به‌وجود آوردند.
به گفته وی، مشکل نه از احزاب سیاسی، نه مردم افغانستان و نه هم از جامعه جهانی است، مشکل از خود اینها است.
عضو ارشد حزب جمعیت اسلامی گفت: در هر حالت باید شفافیت در انتخابات انجام شود. ما نتایج تلخ یک انتخابات غیرشفاف و پرچالش را در گذشته داریم. انتخابات 2014 پر از تقلب بود. بنابراین نباید این تجربه تلخ بار دیگر تکرار شود.
این در حالی است که هارون چخانسوری، سخنگوی رئیس جمهور افغانستان استفاده از بیومتریک را وابسته به تصمیم کمیسیون انتخابات افغانستان می‌داند، اما عبدالبدیع صیاد رئیس این کمیسیون روز گذشته طی نشست خبری تصریح کرد که کابینه دولت در یک سال گذشته با استفاده از فناوری بیومتریک و برگزاری انتخابات هوشمند مخالفت کرده است.

​حدود 20 روز قبل شماری از احزاب و جریان‌های سیاسی افغانستان در نشست مشترکی کمیسیون انتخابات را به دروغ‌گویی متهم کردند و خواستار استفاده از فناوری بیومتریک در انتخابات شدند.

اختلافات میان احزاب سیاسی و دولت افغانستان هنوز حل نشده است و احزاب هشدار داده‌اند که اگر خواسته های انتخاباتی آنان نادیده گرفته شود، از برگزاری انتخابات پارلمانی در این کشور جلوگیری خواهند کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала