هشدار رهبران ائتلاف بزرگ ملی به حکومت

© Photo / G A N / G A Nهشدار رهبران ائتلاف بزرگ ملی به حکومت
هشدار رهبران ائتلاف بزرگ ملی به حکومت - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تشکیل هیئت ملی برای مصالحه از طرف کرزی، سیاف و رهبران ائتلاف بزرگ ملی و هشدار شان به حکومت در پیوند به انتخابات آینده کشور.

یک تعداد شخصیت های ملی افغانستان، رهبران «ائتلاف بزرگ ملی»، «شورای حراست و ثبات» و دیگر احزاب سیاسی بعد از مجلس نوبتی روز جمعه مواضع خویش را نسبت به مسئله‌های اساسی کشور اعلام نمودند. قابل یادآوری است که مشورت‌ها و رایزنی‌های سیاستمداران نامبرده طی چند هفته اخیر ادامه داشتند و یکی از اجلاس شان روز دوشنبه گذشته در خانه حامد کرزی دایر شده بود.
در اعلامیه جلسه تحت عنوان «موضع مشترک احزاب، ائتلاف های سیاسی و شخصیت های تاثیرگذار ملی افغانستان در پیوند به برگزاری انتخابات و پروسه صلح» که کاپی اش در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است، آماده است:«در چهار سال اخیر نه تنها به خواست های برحق و قانونی مردم توجه صورت نگرفت، بلکه به گونه منظم قانون اساسی و سایر قوانین افغانستان آگاهانه نقض گردیدند و حتی مواد موافقتنامه حکومت وحدت ملی عملی نشدند». همچنان تاکید می‌شود که امروز بیش‌تر از هر زمان دیگری وحدت ملی افغانستان در معرض تهدید و تخریب قرار گرفته است و مردم کشور از تصمیم‌گیری بر روند‌های ملی محروم شده اند.

© Photo / ائتلاف بزرگ ملی / ائتلاف بزرگ ملی موضع مشترک احزاب ائتلاف‌های سیاسی
موضع مشترک احزاب ائتلاف‌های سیاسی - اسپوتنیک افغانستان
موضع مشترک احزاب ائتلاف‌های سیاسی

در ادامه سند آمده است: «فرایند مبهم و دست‌کاری شده توزیع تذکره‌های جعلی و ثبت‌نام، نشان می‌دهد که روند انتخابات آینده به گونۀ طرح‌ریزی شده است که زمینۀ هر نوع تقلب به سود سران حکومت افغانستان در آن فراهم باشد و برگزاری انتخابات تحت چنین شرایطی، به گونۀ اجتناب‌ناپذیر، دال بر تقلب از پیش سازماندهی شده است».
بنا بر این رهبران جریان های سیاسی فوق‌الذکر به حکومت و کمیسیون‌های انتخاباتی هشدار دادند که باید تا دو هفته پس از انتشار این اعلامیه، به منظور شفاف‌سازی و تضمین سلامت انتخابات، تدابیر اتخاذ گردد چون، اعلام ثبت بایومتریک رای‌دهندگان و اجرایی کردن این پروسه توسط مراجع فنی قابل اعتبار در انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری، تغییر سیستم انتخاباتی در مطابقت با طرح احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های مهم ملی کشور و زمینه‌سازی نظارت تاثیرگذار از همه پروسه‌‌های انتخاباتی برای احزاب و نهاد‌های مدنی.
در صورتی که حکومت طی مدت معیین شده این خواست‌ها را قبول نکند، احزاب، جریان‌های سیاسی و شخصیت‌های ملی «ناگزیر اند به گزینه‌های بعدی متوسل ‌شوند».
در اخر سیاستمداران نامبرده آماده‌گی کامل خود را برای آغاز مذاکرات مستقیم با گروه طالبان ابراز نموده تشکیل «هیئت ملی برای مصالحه» را اعلام نمودند که متشکل است از نماینده‌گان احزاب، ایتلاف‌های سیاسی، حوزه‌ی مقاومت، شورای ملی و جامعه مدنی. اسامی کامل اعضای هیئت، طرح و برنامه کاری‌شان را در روز های آینده پیش‌کش می‌کنند.
به باور یک تعداد تحلیلگران و آگاهان امور سیاسی، نشر چنین اعلامیه نشان دهنده آن می‌باشد که اپوزیسیون افغانستان بعد از مدت طولانی اختلافات و مشاجرات درونی توانست در آستانه انتخابات پارلمانی صفوف خویش را مستحکم بسازد. احزاب و جریان های سیاسی که در مقابل ارگ ریاست جمهوری قرار دارند، کوشش می‌کنند نه تنها در پیوند به موضوع انتخابات تیم اشرف غنی را تحت فشار قرار بدهند، بلکه ابتکار را در عرصه پروسه صلح به دست خود هم بگیرند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала