بیش از 64 هزار غیر نظامی طی 9 سال گذشته کشته و زخمی شده اند

© AP Photo / Felipe Danaبیش از 64 هزار غیر نظامی طی 9 سال گذشته کشته و زخمی شده اند
بیش از  64 هزار غیر نظامی طی 9 سال گذشته کشته و زخمی شده اند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که طی ۹ سال گذشته، بیش از ۶۴ هزار غیر نظامی در ناامنی‌های این کشور کشته و زخمی شده اند.

به گزارش اسپوتنیک، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که طی 9 سال گذشته، بیش از ۶۴ هزار غیر نظامی در ناامنی های این کشور کشته و زخمی شده اند.
سیما سمر، رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان که در نشستی به مناسبت روز جهانی یادبود و ارج گذاری از قربانیان رویدادهای تروریستی برگزار شده بود اظهار داشت: ۷۰ درصد مسئولیت شتار غیر نظامیان افغانستان به دوش مخالفین مسلح می باشد.
وی گفت: مبارزه علیه تروریسم نیاز به استراتژی طولانی دارد. تروریسم را صرفا به تقویت کردن نیروهای امنیتی نمی توانیم محو کنیم؛ لازم است تا در این عرصه کار بیشتری صورت گیرد زیرا تروریسم تنها به افغانستان محدود نیست و یک مشکل منطقه ای و جهانی است.
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان افزود: مردم افغانستان به صلح نیاز دارند، قربانیان تروریسم باید در همه جریان های صلح اشتراک داشته باشند و نظریات آنها گرفته شود.
سیما سمر بیان داشت: کمیسیون حقوق بشر سال گذشته در ۳۳ ولایت افغانستان با ۳۱۲۹ تن به طور شخصی و یا جمعی مصاحبه هایی را انجام داد؛ ۶۲ درصد این افراد خود و یا اقاربشان قربانی رویداد تروریستی شده و ۲۸ درصد نیز کسانی بودند که خود و یا اقاربشان مجروح شده بودند.
به گفته وی، طی 9 سال گذشته بیش از ۶۴ هزار تن به نحوی از انحا به سبب رویدادهای تروریستی متضرر شده اند که ۳۶ درصد آن کشته و ۶۴ درصدشان مجروح شده اند.
رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفت که عاملین ۷۰ درصد رویدادهای متذکره مخالفین مسلح دولت و ۱۰ درصد آن نیروهای دولتی و خارجی می باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала