اعلام آتش‌بس سه‌ماههٔ رئیس‌جمهور غنی با طالبان

© AP Photo / Hamed Sarfaraziاعلام آتش‌بس سه‌ماهه رئیس‌جمهور غنی با طالبان
اعلام آتش‌بس سه‌ماهه رئیس‌جمهور غنی با طالبان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان از اعلام آتش‌بس سه‌ماهه توسط رئیس‌جمهور غنی خبر داده است.

به گزارش اسپوتنیک، در خبرنامه‌ی نشر شده توسط دفتر مطبوعاتی ارگ ریاست جمهوری افغانستان، به نقل از محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری اسلامی افغانستان آمده است:"اکنون ما در آستانه ایام عید سعید قربان قرار داریم، بعد از مشوره ها با اقشار مختلف کشور از جمله علمای دینی، احزاب سیاسی، شخصیت های سیاسی و ملی، زنان، فعالان جامعه مدنی، جوانان و همچنان مشورت های اعضای شورای عالی صلح در ۳۴ ولایت کشور و با توجه به احترام به خواست علمای جهان اسلام که در حرمین شریفین گردهم آمده بودند و احترام به خواست سازمان همکاری اسلامی و خادم حرمین شریفین پادشاه عربستان سعودی، و تقاضا اخیر شورای عالی صلح و شورای سرتاسری علما افغانستان و برای آن که هموطنان ما روزهای عید قربان را در فضای آرام و صلح آمیز سپری نمایند، بار دیگر سر از فردا دوشنبه که روز عرفه است تا روز میلاد نبی مشروط بر اینکه طالبان نیز در این ایام خجسته، آتش‌بس را اعلام و رعایت نمایند و یا تا هر مدت که طالبان به آن متعهد باشند، آتش ‌بس را اعلام می‌کنم."

رئیس‌جمهور غنی در ادامه افزوده است: "اعلام این آتش‌بس بدین معناست که اتش‌بس دو طرفه باشد و همچنان برقراری، تداوم و مدت آن، بستگی به موقف طالبان در این خصوص دارد. آتش‌بس نه تنها اینکه برای ما زمینه تکمیل کردن فصل ناتمام غازی امان‌الله خان را فراهم می‌سازد، بلکه برای ما زمینۀ آغاز و گشودن فصل جدید را نیز مساعد می‌سازد".

نشست اعضای شورای کویته در باره آتش‌بس جدید - اسپوتنیک افغانستان
نشست اعضای شورای کویته در باره آتش‌بس جدید

قبل از این گزارش شده است که اعضای شورای کویته یا شورای رهبری جنبش طالبان روز جمعه (۲۶ اسد) در کویته پاکستان نشست عمومی برگزار نمودند. اشاره شده است که رایزنی‌ها در مورد آتش‌بس در روزهای عید قربان مورد بحث قرار گرفته است.

براساس معلومات که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته است، اعضای شورای کویته یا شورای رهبری جنبش طالبان پریروز (جمعه ۲۶ اسد) در کویته پاکستان نشست عمومی برگزار نمودند و گفته می‌شود که اولیت اجندای این جلسه، رایزنی‌ها در مورد اعلام آتش‌بس در روزهای عید قربان قرار داشته است.
طبق اطلاعات تایید ناشده، شواری کویته پاکستان به این نتیجه رسیده اند که این بار هیچ اعلامیه "امارت اسلامی" در مورد آتش‌بس نباید انتشار گردد. اگر حکومت افغانستان در باره آتش‌بس تصمیم می‌گیرد، رهبری طالبان به والی‌ها و قوماندان‌های محلی دستور‌ خواهند داد که از آغاز روز عرفه الی روز سوم عید عملیات خویش را متوقف نمایند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала