اشرف غنی: کابل باید با مدیریت آب به شهر امید تبدیل شود

© AFP 2023 / Noorullah Shirzadaاشرف غنی: کابل باید با مدیریت آب به شهر امید تبدیل شود
اشرف غنی: کابل باید با مدیریت آب به شهر امید تبدیل شود - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس جمهور افغانستان در دیدار با اعضای مرکز تحقیقات ملی آب و محیط زیست گفت، که کابل باید با مدیریت آب و زمین به یک شهر امید مبدل شود.

بازدید اشرف غنی از زندان پلچرخی کابل - اسپوتنیک افغانستان
بازدید اشرف غنی از زندان پلچرخی کابل
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ویب سایت ارگ، محمد اشرف غنی در یدار با اعضای مرکز تحقیقات ملی آب و محیط زیست گفت، که کابل باید با مدیریت آب و زمین به یک شهر امید مبدل شود.

در این دیدار ابتدا عبدالتواب بالاکرزی معین علمی وزارت تحصیلات عالی صحبت کرده، گفت: روی نظریات ارائه شده از سوی رئیس جمهور در مورد بهبود مرکز تحقیقات ملی آب و محیط زیست کار صورت گرفته است.

وی افزود، که بخاطر جلوگیری از تداخل وظیفوی و تورم تشکیلاتی این مرکز، روی یک طرح کار شده است و با کمیسیون اصلاحات اداری و خدمات ملکی نیز در این زمینه بحث ها جریان دارد.

بعداً محمد سعید کاکړ رئیس دانشگاه پولی تخنیک و شمار دیگری از استادان در مورد اهمیت آب و تحفظ آن به‌خصوص آب های شیرین صحبت کرده، گفتند که در قسمت حفظ آب کابل هماهنگی میان ادارات مربوطه به وجود آید.

سپس شاه زمان میوندی رئیس اداره حفاظت از محیط زیست، صحبت کرد و حمایت اداره مربوطه خویش را از مرکز تحقیقات ملی آب و محیط زیست ابراز نمود.

پس از آن شماری از استادان دانشگاه های کابل و پولی تخنیک، پیشنهادات شان را در موارد مختلف بخصوص بیشتر شدن کارهای عملی دانشجویان ارائه نمودند.

اشرف غنی پس از شنیدن صحبت های آنان گفت، که کابل باید با مدیریت آب و زمین به یک شهر امید مبدل شود.

 وی افزود، که کلستر واضح بین دانشگاه ها و وزارت خانه ها به میان آید و همچنان از آنان خواست تا دروس تئوریک و عملی را با هم یکجا کنند.

رئیس جمهور افغانستان به عبدالتواب بالاکرزی معین علمی وزارت تحصیلات عالی هدایت داد، تا چند مرکز تحقیقات ملی آب و محیط زیست را در ولایات نیز ایجاد نماید و به زودترین فرصت بالای تشکیل مرکز متذکره نیز کار کند تا بودجه آن از طریق وزارت مالیه اجرا گردد و همچنان بودجه مراکز ولایتی در بودجه سال آینده گنجانیده شود.

رئیس جمهور افغانستان گفت، که از ظرفیت های جوانان افغانستان در بیرون از کشور از طریق مستقیم استفاده صورت گیرد و باید بالای مدیریت آب به یک بحث اصولی و واحد برسیم.

رئیس جمهور  افغانستان تصریح کرد، که در هر پروژه باید یک بخش برای تحقیقات اختصاص داده شود تا دانشجویان در پروژه های مربوطه، تحقیقات خویش را انجام دهند.

وی افزود، که مردم افغانستان می خواهند، حرکت سریع و واقعی را در خصوص مهار آب ها و تحفظ سرحدات دریاها و ترمیم آن مشاهده کنند. وی از تیم مرکز متذکره خواست تا یک تحقیق و ارزیابی همه جانبه را در مورد دریای کابل نیز انجام دهند.

یادآوری می کنیم، که در سال های اخیر سطح آب شهر کابل تا 20 متر پایین رفته و این پایین رفتن سطح آب در شهر کابل شهروندان این شهر را نگران ساخته است.     

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала