استعفای ناگهانی اتمر؛ واکنش ها و دلایل احتمالی آن

© Sputnik / Vitaliy Belousov /  مراجعه به بانک تصاویر استعفای ناگهانی اتمر؛ واکنش ها و دلایل احتمالی آن
استعفای ناگهانی اتمر؛ واکنش ها و دلایل احتمالی آن - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حنیف اتمر، شام دیروز (شنبه، ۳ سنبله) به گونۀ ناگهانی از سمت مشاوریت امنیت ملی استعفا داد. او دلیل استعفایش را اختلاف های جدی با رهبری حکومت روی تأمین امنیت و برگزاری انتخابات گفته است.

استعفای محمد حنیف اتمر از مشاوریت امنیت ملی رییس جمهور، با موجی از واکنش‌ها روبه‌رو شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از آگاهان می‌گویند رابطۀ محمد حنیف اتمر با رییس جمهور غنی برخلاف مقام‌های دیگر حکومتی رابطۀ خوبی بود و بارها رییس‌‎جمهور از کارکردهای اوستایش کرده است، اما استعفای ناگهانی وی، آنان را شگفتی زده ساخته است.

شمار دیگری از آگاهان می‌گویند با آن‌که روابط آقای اتمر با رییس جمهور در آغاز حکومت وحدت ملی بسیار خوب بود، اما در ماه‌های اخیر به دلیل بیشتر شدن اختلاف رییس جمهور با چهره‌های پرنفوذ بیرون از حکومت و نیز نزدیک شدن انتخابات روابط آقای اتمر با رییس جمهور به تیره‌گی گراییده است.

عبدالقادر زازی وطن دوست، عضو مجلس نماینده‌گان در این باره گفت: "متأسفانه در ارگ چندین تیم ساخته است. به جای این که اکنون یک تیم باشند و با رییس جمهور کار کنند، گروه گروه شده اند."

حنیف اتمر از سمت مشاوریت امنیت ملی رئیس‌جمهور کنار رفت - اسپوتنیک افغانستان
حنیف اتمر از سمت مشاوریت امنیت ملی رئیس‌جمهور کنار رفت

عتیق بریالی، آگاه مسایل نظامی نیز افزود: "فکر نمی کنم که وضعیت امنیتی با استعفای آقای اتمر و دیگر مسؤولان امنیتی بهبود یابد، چون تمامی صلاحیت ها در انحصار رییس جمهور است."

محمداگل مجاهد، آگاه مسایل سیاسی نیز اظهار داشت: "با نزدیک شدن انتخابات هرکس در تلاش تیم سازی خود است و تلاش دارند تا برای انتخابات آینده کار کنند."

از اتمر به عنوان یکی از مهره‌های کلیدی رییس جمهور غنی در حکومت وحدت ملی یاد می‌شد — کسی که به گفتۀ برخی از منابع نقش بزرگ در تقرری‌های سمت‌های مهم و کلیدی حکومت داشت.

محمد حنیف اتمر پنجاه سال دارد و در ولایت لغمان به دنیا آمده است که تحصیلاتش را در بریتانیا به پایان رسانیده است. او در کابینۀ حامد کرزی، رییس‌جمهور پیشین افغانستان به عنوان وزیر داخله، وزیر احیا و انکشاف دهات و وزیر معارف کار کرده است.

آقای اتمر، پس از آن که در سال ۲۰۱۴ به عنوان مشاور امنیت ملی رییس جمهور غنی گماشته شد، توافق نامۀ بحث برانگیز امنیتی را میان افغانستان و ایالات متحده امضا کرد.

پس از به خشونت کشیده شدن اعتراضات ماه جوزای سال گذشته، صلاح الدین ربانی، رییس جمعیت اسلامی افغانستان نیز حکومت را در تأمین امنیت شهر کابل به کوتاهی متهم کرد و خواستار برکناری حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی شد.

حنیف اتمرمشاور امنیت ملی استعفا می‌دهد - اسپوتنیک افغانستان
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی استعفا می‌دهد

این در حالیست که حدود دو ماه قبل گزارش‌هایی مبنی بر اینکه حنیف اتمر از سمت‌اش استعفا می‌دهد توسط رسانه‌ها نشر شده بود، که آنزمان این موضوع مورد تایید افراد نزدیک به آقای اتمر قرار نگرفت.

فرشته امینی، عضو مجلس نماینده‌‎گان در بارۀ کنار رفتن آقای اتمر چنین دیدگاهی دارد: "به اتمر چیزی گفته واقعیت ها را گفته و با این حکومت که هر روز برنامۀ تازۀ دارد، کار کرده نتوانسته است."

در این میان مردم انتظار دارند تا با روی کارآمدن چهره‌های تازه در سکتور امنیتی به ویژه مشاوریت امنیت ملی، اوضاع امنیتی کشور بهبود یابد.

یکتن از کاربران شبکه اجتماعی فیسبوک در واکنش به استعفای آقای اتمر نوشته است:

عبدالله، باشندۀ کابل گفت: "هر روز وضعیت امنیتی خراب شد. باید یک نفر تازه جایگزین او شود که امنیت خوب شود."

الیاس احمدی، باشندۀ دیگر کابل نیز افزود: "از حکومت می خواهم کسی را به جای او بگمارد که به فکر امنیت مردم باشد."

برخی از گزارش‌های تأیید ناشده‌یی نیز پخش شده‌اند که محمد حنیف اتمر خودش را نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده می‌کند و از همین رو روابطش در ماه‌های اخیر با رییس جمهورغنی به تیره‌گی گراییده است.

پس از ارایه استعفای آقای اتمر، رییس جمهور غنی با پذیرفتن آن، حمد الله محب، سفیر پیشین افغانستان در ایالات متحده امریکا را به عنوان مشاور امنیت ملی گماشته است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала