واکنش تند کاربران فیسبوک در افغانستان به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران

© AP Photo / Petr David Josekواکنش تند کاربران فیسبوک در افغانستان به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران
واکنش تند کاربران فیسبوک در افغانستان به اظهارات اخیر وزیر خارجه ایران - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گفته‌های اخیر جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران درمورد افغانستان، موجی از واکنش‌های تند کاربران فیسبوک در افغانستان را در پی داشته است.

به گزارش اسپوتنیک، اخیراً جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در پیوند به استفاده از آب های مرزی با افغانستان گفته است که این کشور می‌تواند از اهرم‌های مختلف استفاده کند اما سیاست تهران تا اکنون این بوده که در برابر همسایه‌های مسلمانش از تفاهم کار گیرد.  

آقای ظریف در یک برنامه تلویزیونی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در قضیهٔ آب هیرمند از پس افغانستان بر نمی‌آید گفته که "چرا برمی‌آییم. ما می‌توانیم از اهرم‌های مراودات مرزی، مهاجران افغان، موضوع مواد مخدر و تجارت در مورد افغانستان استفاده کنیم اما مشی ما در مورد همسایگان‌مان، خصوصاْ همسایگان مسلمان تاکنون این بوده که گروکشی نکرده‌ایم".

این گفته های وزیر خارجه ایران در افغانستان هم بی پاسخ نیست وزارت خارجه کشور می‌گوید که هیچ گونه فشار را در حل استفاده از این آب ها نخواهند پذیرفت.

صبغت الله احمد، سخنگوی وزارت خارجه در مورد گفته است: "انشاالله بدون کدام مسئله اهرم، اهرم فشار و یا هر چیز دیگری این مسائل قابل حل است و حل خواهد شد. تمام موارد را از مجراهای دیپلوماتیک حل خواهیم کرد".

نجیب آقا فهیم، وزیر دولت افغانستان در امور رسیدگی به حوادث در واکنش به این گفته‌های وزیر خارجه ایران در صفحهٔ فیسبوک‌اش نوشته است: "جواد ظریف گاهی ظرافت های دیپلماتیک را فراموش می کند".

شاه حسین کاظمی، یکی از کاربران فیسبوک در افغانستان این اظهارات وزیر خارجه ایران را تحقیر به مردم افغانستان خوانده، نوشته است: "من متاسفم که هنوز مردمانی به طرف کشورم چنین می‌بینند!"

محمد جواد رحیمی، فعال مدنی افغان با نشر یک مقاله در این مورد در صفحه فیسبوک‌اش، گفته‌های آقای ظریف را "ظالمانه و عقده‌مندانه" خوانده است.

قابل ذکر است که هم اکنون  آب‌های جاری افغانستان از حوزه هریرود و مرغاب به ترکمنستان، در حوزه دریای هیرمند به ایران از دریای کابل به پاکستان و از حوزه آمو به تاجیکستان و سپس به ازبیکستان و ترکمنستان می‌ریزد.

در همین حال عبدالبصیر عظیمی، معین پیشین وزارت انرژی و آب می‌گوید که کشور های همسایه بیشتر از آنچه حق شان است از  آب های جاری افغانستان استفاده می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала