غارت میلیون ها دالر از کمک های امریکا برای زنان افغانستان

© Photo / Office of the First Lady of Afghanistan FBغارت میلیون ها دالر از کمک های امریکا برای زنان افغانستان
غارت میلیون ها دالر از کمک های امریکا برای زنان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
اداره بازرسی ویژۀ ایالات متحده امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگر) بزرگترین برنامۀ توانمند سازی زنان "پروموت" را در افغانستان ناکام می‌داند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، درگزارش تازۀ این نهاد آمده که ۲۸۰میلیون دالری‌که درچارچوب این برنامه به منظور توانمندسازی ۵۷هزار زن در بخش‎های گوناگون افغانستان بطور ویژه داده شده بود، هدر رفته اند.
بربنیاد این گزارش، باعملی شدن برنامۀ پروموت در جریان پنج سال، ظرفیت‌های ۷۵هزار زن بلند برده می‌شد اما با گذشت در حدود سه سال، تنها کارهای خوبی این پروژه گماشتن ۵۵ زن در سطح رهبری شماری از نهادها است.
در همین حال، دفتر رولاغنی می‌گوید که بانوی نخست به سیگر گفته که بخش بزرگی از پول این برنامه صرف معاش کارمندان خارجی این پروژه شده است.
درهمین حال، دیده ‌بان حقوق بشر هشدار می‌دهد که با این وجود احتمال دارد در حدود ۲۰۰میلیون دالرکمک دیگر که قراراست بربنیاد برنامۀ پروموت در افغانستان هزینه شوند، از سوی حکومت امریکا قطع شود.
هیدر بار، پژوهشگر ارشد این دیده‌ بان می‌گوید: «نگرانی من از گزارش سیگر این است که ایالات متحده امریکا در بارۀ پول هایی که به افغانستان می دهد — در حدود ۲۰۰ میلیون دالر — تجدید نظر کند. بیمی که من دارم این است که ادارۀ ترمپ بگوید که این برنامه ناکام بوده است و آن را ملغا بسازید».

سیگار: امریکا در آوردن ثبات در افغانستان ناکام شده است - اسپوتنیک افغانستان
سیگار: امریکا در آوردن ثبات در افغانستان ناکام شده است

برنامۀ‌ پروموت، از سوی نهاد توسعۀ جهانی امریکا در ماه نوامبر سال ۲۰۱۴میلادی ازبهر افزایش فرصت‌ها برای زنان افغانستان راه‌اندازی شد.
در این میان، شماری از بانوان کشور در بارۀ پروژۀ پروموت دیدگاه‌های گوناگونی دارند.
سودابه ناصری، یکی از کسانی است که از پروژۀ پرموت مستفید شده می‌گوید: «برنامۀ پروموت واقعأ برای ارتقای ظرفیت بانوان بسیار مفید بود».
حکومت افغانستان، دفتر رولاغنی، وزارت امور زنان و نیز مسؤولان پروژۀ پروموت در این باره حاضر نشدند با طلوع نیوز گفت‌وگو کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала