مهاجران افغان در یونان، ترکیه و اندونیزیا "آزار و اذیت جنسی" می‌شوند

© AFP 2023 / CSABA SEGESVARIمهاجران افغان در یونان، ترکیه و اندنیزیا "آزار و اذیت جنسی" می‌شوند
مهاجران افغان در یونان، ترکیه و اندنیزیا آزار و اذیت جنسی می‌شوند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان می‌گوید مهاجران افغان در سه کشور در وضعیت بد قرار دارند و در دو کشور ایران و پاکستان وضعیت مهاجران افغان نسبت به گذشته بهتر شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، سید حسین عالمی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان دیروز (شنبه، ۲۴ سنبله) در یک نشست خبری در مرکز رسانه‌های حکومت گفت که مهاجران افغان در یونان، اندونیزیا و ترکیه که مسیر عبور بسیاری از افغان‌ها به هفتاد کشور دیگر است، در وضعیت بد قرار دارند و در مواردی مهاجران افغان با "مشکلات اخلاقی و مسایل ناهنجار" نیز در این کشورها روبرو اند.

آقای عالمی گفت: "بعضاً مسایل ناهنجاری را ما می‌شنویم که خیلی مناسب نمی‌دانم تعبیر صریح و روشن داشته باشم. آزار و اذیت است، آزار و اذیت جنسی است که در این مسیرها که ترانزیت است، صورت می‌گیرد، مخصوصاٌ در جزایر مربوط به یونان".

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان افزود که حکومت تلاش دارد تا برای رسیدگی به مشکل مهاجران افغان آتشه‌ی خاص مهاجرین را در این سه کشور ایجاد کند. او گفت که آتشه‌های مهاجرین برای کشورهای ترکیه و یونان تعیین شده‌اند و در حال حاضر برای شروع کار شان منتظر تایید کشورهای میزبان اند.

کودکان مهاجر افغان در مقابل خانه‌هایشان در شهر قارص، ترکیه - اسپوتنیک افغانستان
مهاجران افغان در ترکیه

براساس معلومات وزارت مهاجرین و عودت کنندگان، در حال حاضر ۱۷۰ هزار مهاجر افغان در ترکیه بسر می‌برند. از این میان بیش از ۳۰ هزار آن با مدرک اقامت،‌ ۲۴ هزار مهاجر دیگر با اقامت کوتاه مدت و ۴ هزار محصل با اقامت تحصیلی در ترکیه حضور دارند. 

ترکیه مسیری است که مهاجران افغان را به کشورهای اروپایی می‌رساند. در چند سال گذشته هزاران افغان از این مسیر به کشورهای اروپایی رسیده‌اند. شماری از این افغان‌های پناهجو از کشورهای اروپایی پس از رد شدن درخواستی شان دوباره به افغانستان بازگردانده شده‌اند.

ایران و پاکستان میزبان بیشترین افغان‌هایی اند که کشور را ترک کرده‌اند. افغان‌ها در این دو کشور همواره با مشکلات زیادی روبرو بوده است و کشورهای میزبان هر از گاهی از مهاجران افغان به‌حیث یک اهرم فشار بر دولت افغانستان استفاده کرده‌اند.

وزیر مهاجرین و عودت کنندگان در این مورد می‌گوید وضعیت مهاجران افغان در ایران و پاکستان بهتر شده و زمینه‌ی تحصیل برای نزدیک به ۸۰ هزار کودک افغان بدون مدرک در ایران فراهم شده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала