تبادل زندانیان یکی از خواست های طالبان از امریکا

© AFP 2023 / Javed Tanveerتبادل زندانیان یکی از خواست های طالبان از امریکا
تبادل زندانیان یکی از خواست های طالبان از امریکا - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقامات طالبان افغانستان گفته اند که این گروه به دنبال تبادل زندانیان از طریق مذاکرات صلح با امریکا هستند.

به گزارش اسپوتنیک، به نقل از ان بی سی نیوز، یک فرمانده شبه نظامیان طالبان در ولایت هلمند افغانستان که نامش را فاش نکرد به این شبکه گفت: نشست‌ها با مقام‌های امریکایی یا باید منجر به مذاکراتی موثرتر شده یا در غیر این صورت برای همیشه متوقف شوند.
او تاکید کرد: اگر آنها در مذاکراتشان در آینده صداقت داشته باشند پیشنهاد ما برای تبادل زندانی را خواهند پذیرفت.
این مقام‌های طالبان که از افغانستان، امارات متحده عربی و قطر این صحبت‌ها را مطرح کرده‌اند، گفتند: دور بعدی مذاکرات خیلی زود برگزار خواهد شد و موضوع آن امکان تبادل زندانی‌ها است.
با این حال کارشناسان گفتند به رغم این اصرارهای طالبان بعید است که دولت افغانستان یک چنین چهره بلندپایه‌ای یعنی پسر کوچک بنیان‌گذار شبکه حقانی را بدون گرفتن امتیازهای بزرگ از طرف مقابل آزاد کند.
وزارت امور خارجه امریکا گفت: هیچ برنامه‌ای برای دور بعدی مذاکرات تنظیم نشده و از اظهارنظر در مورد تبادل زندانیان در چنین مذاکراتی خودداری کرد. دولت افغانستان نیز از اظهارنظر درباره این گزارش خودداری کرد.
در ماه‌های اخیر امریکا تلاش‌ها برای برگزاری مذاکرات صلح میان دولت افغانستان و طالبان را تشدید کرده است.

​براساس این گزارش انس حقانی پسر کوچک جلال‌الدین حقانی بنیان‌گذار شبکه حقانی در صدر فهرست کسانی است که طالبان خواهان آزادی آنهاست.

انس حقانی از اکتبر سال2014 در افغانستان زندانی است. در آن سال نیروهای امنیتی امریکا او را در مسیر قطر به بحرین بازداشت کردند. جلال‌الدین حقانی به تازگی بعد از یک دوره بیماری مزمن درگذشته است.
طالبان می‌گویند 13 تا 15 هزار نفر از اعضایش در زندان‌های افغانستان هستند و خودش نیز 400 زندانی از میان اعضای نیروهای امنیتی افغانستان و چند خارجی و امریکایی دارد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала