جنرال دوستم کجاست؟ موضوع رهایی قیصاری به کجا رسید؟

© Sputnik / JAKعکسی از آقای قیصاری یا جنرال دوستم
عکسی از آقای قیصاری یا جنرال دوستم - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
آقای دوستم حتی در مراسم و گردهمایی‌هایی چون سالگرد شهادت احمدشاه مسعود و برهان‌الدین ربانی حضور نداشت. نزدیکان آقای دوستم دلیل این عدم حضور را مشکلات حل نشده میان ارگ ریاست جمهوری و معاونیت اول می‌گویند. از سوی دیگر، هنوز فرمانده نظام‌الدین قیصاری رها نشده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، دو ماه از برگشت جنرال دوستم به افغانستان می‌گذرد، اما وی تا هنوز در نشست‌های مهم حکومت چون نشست شورای امنیت ملی و کابینه حضور ندارد.  نشست کابینه، شورای امنیت ملی و سرقومندانی اعلی نیروهای مسلح، بزرگترین نشست‌های تصمیم‌گیری حکومت اند؛ معاون اول رئیس جمهور که عضویت هر سه نشست را دارد، نزدیک به دو سال است که در این نشست‌ها حضور نداشته است. وی چهارده ماه را در ترکیه به سر برد و بیش از دو ماه می‌شود که به افغانستان برگشته، اما دیده می‌شود که در این نشست‌ها حضور ندارد.

دوستم: از ائتلاف بزرگ ملی نباید هراس داشت - اسپوتنیک افغانستان
دوستم: از ائتلاف بزرگ ملی نباید هراس داشت

مولوی عبدالله قرلق، معاون حزب جنبش ملی اسلامی افغانستان و سناتور مردم قندوز در مجلس گفته است: دلیل عدم حضور جنرال دوستم در نشست‌های مهم حکومتی، مشکلات معاونیت اول با ارگ ریاست جمهوری است که تا هنوز به صورت کامل حل نشده است.
بر بنیاد گزارش‌های صفحه اینترنتی ریاست جمهوری، در ماه‌های اسد و سنبله پنج نشست سرقومندانی اعلی، سه نشست کابینه و یک نشست شورای امنیت ملی برگزار شده و در تمامی این نشست‌ها، معاون اول رئیس‌جمهور حضور نداشته است. 
از سویی هم به دنبال دستگیری نظام‌الدین قیصاری، فرمانده پیشین پولیس ولسوالی قیصار ولایت فاریاب در 12 سرطان سال جاری، او هنوز رها نگردیده است.
پس از دستگیری نظام‌الدین قیصاری، مردم شمال، ائتلاف نجات برای افغانستان و هواداران حزب جنبش در 9 ولایت شمالی و دیگر ولایات، تظاهرات‌های گسترده‌ای را برای رهایی نظام‌الدین قیصاری و هم‌چنین بازگشت جنرال دوستم به کشور آغاز کردند. تظاهرات‌ها 21 روز ادامه داشت تا بالاخره جنرال دوستم به کشور برگشت. اکثر کارشناسان برگشت آقای دوستم را باخت ارگ و پیروزی او اعلام کردند. 
اما حدود دو ماه از بازگشت جنرال دوستم به افغانستان می‌گذرد؛ قرار بود که جنرال دوستم با آمدنش، نظام‌الدین قیصاری را نیز از بند رها کند. او در همان روز آمدن به مردم وعده سپرده بود که اگر نتواند نظام‌الدین قیصاری را آزاد سازد، دوباره به ترکیه خواهد رفت، اما دیده می‌شود که تا هنوز خبری از رهایی آقای قیصاری نیست.
ریاست امنیت ملی، نظام‌الدین قیصاری، نماینده ویژه جنرال دوستم در امور خیزش‌های مردمی را به اتهام سوءاستفاده از صلاحیت‌هایش بازدشت کرده که تا هنوز در بند امنیت ملی قرار دارد.

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала