نگرانی تیفا از روشهای استفاده از بایومتریک در انتخابات پارلمانی

© Photo / IEC FBنگرانی تیفا از روشهای استفاده از بایومتریک در انتخابات پارلمانی
نگرانی تیفا از روشهای استفاده از بایومتریک در انتخابات پارلمانی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تیفا: تحقیقات این نهاد نشان می‌دهد که تاکنون چنین پروژه‌ای قبلا با این سرعت و در چنین مدت زمان کوتاهی در سراسر جهان صورت نگرفته است.

به گزارش اسپوتنیک،‌ تیفا ‌(بنیاد انتخابات شفاف افغانستان)، امروز (4 میزان) با نشر اعلامیه‌ای از چگونگی استفاده از بایومتریک در انتخابات پارلمانی به شدت ابراز نگرانی کرده است.
در اعلامیه آمده که کمیسیون انتخابات بعد از پافشاری‌های احزاب و ائتلاف‌های سیاسی و برخلاف ادعاهای گذشته‌ شان مبنی بر وقت و زمان اندک، وعده استفاده از بایمتریک را در روز انتخابات به احزاب سیاسی و مردم افغانستان دادند اما اینکه این تصمیم و طرح استفاده از بایمتریک در روز انتخابات با در نظر داشت 24 روز باقی مانده، چقدر عملی است و به چه میزان می‌تواند تقلبات انتخاباتی را مهار کند و کاهش دهد سوال لاینحلی است که تا اکنون پاسخ قناعت بخش از سوی مدیران انتخاباتی به آن ارایه نگردیده است.
اعلامیه افزوه که پیش از آغاز هر نوع فعالیت انتخاباتی باید طرزالعمل آن در هماهنگی با نهادهای ذیدخل انتخاباتی ایجاد گردد و در اختیار ایشان قرار داده شود اما تاکنون کمیسیون مستقل انتخابات هیچ طرزالعملی را با نهادهای ذیدخل شریک نساخته است.
تیفا گفته که با در نظر داشت شرایط محلات رایدهی، گرفتن 10 اثر انگشت توسط یک وسیله بایمتریک در محل رایدهی، امکان پذیر نبوده و حتی گرفتن 4 اثر انگشت نیز با چالش روبرو است که ضیاع وقت بیش از حد، ازدیاد رای دهندگان در قطار های انتظار، و فشار و حجم کاری بر کارمندان محلات رایدهی را بدنبال خواهد داشت که در نتیجه زمینه را برای چند بار رای دهی بدون کشف تقلب، مساعد مینماید و این در حالی است که این مشکل با تقلب و سبوتاژ نرم افزار هیچ ربطی ندارد.
در اعلامیه آمده که اگر افرادی در پی توقف پروسه بایمتریک باشند می‌توانند وسایل بایمتریک را تخریب نماید و یا حتی کارمند مسوول کمیسیون می‌توانند ادعای خراب بودن دستگاه را و یا عدم توانایی برای استفاده از وسایل را نماید. در ضمن امکان فریب رای دهندگان مبنی بر اینکه دستگاه‌ها کار نمی‌نماید و یا هویت‌تان را آشکار می‌نمایند نیز وجود دارد.
تیفا تاکید کرده که استفاده از تکنالوژی زمانی می‌تواند اطمینان خاطر از شفافیت را به همراه داشته باشد که جزییات آن مشخص بوده و شریک ساخته شود.
تیفا از تمام شرکای انتخاباتی مخصوصا از کمیسیون انتخابات، احزاب و ائتلاف های سیاسی و نهادهای ذیدخل خواسته تا پیش از تطبیق هر نوع طرح برای موفقیت آن، زمان، منابع، نیازمندی، شرایط و محیط را جدا در نظر گرفته تا باشد که طرح ها به طرف ناکامی نرفته و کامیاب گردند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала