رئیس اجراییه کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر رئیس اجراییه کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد
رئیس اجراییه کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس اجراییه کشور در نشست مجمع عمومی سازمان ملل گفت که حکومت افغانستان چشم به راه تطبیق پلان عمل میان افغانستان و پاکستان است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، عبدالله عبدالله رئیس اجراییه کشور چهارشنبه شب به نماینده‌گی از افغانستان در هفتادوسومین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در بارۀ آخرین تحولات در کشور، دستاوردها، فرصت‌ها و چالش‌هایی که افغانستان با آن روبرو است و موضوعات مرتبط دیگر سخنرانی کرد.
مبارزه با هراس‌افگنی
آقای عبدالله گفت که تا کنون تعریف پذیرفته شده جهانی و رسمی از هراس افگنی وجود ندارد.
او از هراس افگنی به عنوان یک پدیده شوم یادآوری کرد و گفت که این پدیده از سوی حکومت ها و بازیگران غیرحکومتی و جنایتکاران زیر نام دین، ایدیولوژی، پوشش اقتصادی یا روانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
او گفت این کار از بهر برهم زدن وضعیت موجود و نظم جهانی استوار بر دولت‌های ملی و رسیدن به اهداف رادیکال این گروه‌ها با استفاده از خشونت صورت می‌گیرد.

عبدالله در دیدار با گوترش: تاهنوز شاهد تحول جدی در سیاست‌های پاکستان نبوده ایم - اسپوتنیک افغانستان
عبدالله در دیدار با گوترش: تاهنوز شاهد تحول جدی در سیاست‌های پاکستان نبوده ایم

او افزود: "ما در حالی‌که قاطعانه علیه نسخه‌های جدید و خشن‌تر دهشت‌افکنی زیر نام داعش در بخش‌هایی از افغانستان مصروف نبرد هستیم، تاهنوز نتوانسته‌ایم به منابعی چون اقتصاد جرمی و قاچاق موادمخدر و مشکل پناه‌گاه‌ها که در رشد و توسعه دهشت‌افکنی نقش جدی دارند، پایان دهیم. اکنون تلاش داریم که جلو استفادۀ برخی کشورها از دهشت‌افگنی به عنوان ابزار سیاسی برای تحقق اهداف خاص جلوگیری کنیم".
آقای عبدالله گفت که کابل چشم به راه تطبیق پلان عمل میان افغانستان و پاکستان است.
او گفت: "ما از دولت‌های همسایه خود به ویژه پاکستان‌ خواسته‌ایم تا ما را در هدف قراردادن و نابودسازی پناه‌گاهای دهشت‌افکنان همکاری نمایند. ما چشم به راه تطبیق به موقع و موثر برنامۀ عمل افغانستان و پاکستان برای صلح و همبستگی هستیم که در این اواخر روی آن توافق صورت گرفته است".
به گفتۀ او، تمام بازیگران باید روی این توافق کنند که با گروه‌های هراس‌افگن برخورد یک‌سان داشته باشند، مراکز فعالیت و پناه‌گاه‌های آنان را مسدود کنند و متخلفان را محاکمه یا به کشور اصلی برگردانند.
آقای عبدالله گفت: "افغانستان خواهان تطبیق متوازن تمام چهار اصل استراتیژی جهانی مبارزه با دهشت‌افگنی سازمان ملل است و تخلف از تطبیق این اصول باید به صورت جدی مورد پیگیرد قرار گیرد".
تلاش های صلح
آقای عبدالله گفت که حکومت افغانستان در یک سال پسین گام‌های موثر و بی‌سابقه‌ای را برای صلح و آشتی با طالبان برداشته است تا بخشی از روند صلح با اعتبار به رهبری و مالکیت افغان‌ها باشند و از این طریق به توافق جامع سیاسی از راه گفتگو و آشتی دست یافت.
او گفت: "در مواقع مختلف ما تعهد خود را برای مذاکرات غیرمشروط بین‌الافغانی و اعادۀ تمام حقوق و امتیازات به آنانی‌که خشونت را کنار می‌گذارند، اعلام کردیم. ما حتی امسال آتش بس یک‌جانبه‌‌یی را اعلام نمودیم که برای سه روز از سوی طالبان نیز پذیرفته شد و به مردم افغانستان فرصت این را فراهم ساخت تا بدانند که صلح چیست و چه پیامدهایی دارد".

به گفتۀ او، برنامه‌ها و طرح‌های ناعاقبت‌اندیشانه، حکومت افغانستان را از اعلام آتش بس دوباره بازداشت.
او گفت که حکومت افغانستان به تلاش‌هایش برای دست یافتن به صلح ادامه خواهد داد.
آقای عبدالله در بخشی از سخنرانی‌اش نیروهای افغان را قهرامانان افغانستان خواند و گفت که به شجاعت و سربلندی آنان افتخار می‌کند.
انتخابات
رئیس اجراییه کشور در این نشست گفت که افغانستان دو آزمون مهم در را در پیش‌رو دارد: انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست جمهوری.
او گفت که شخص خودش و رئیس جمهور اشرف غنی به مشروعیت سیاسی که از اراده مردم برمی‌خیزد باور دارند.
آقای عبدالله گفت: "ما چشم‌ به راه برگزاری نشست ژنو که در سطح وزرا درباره افغانستان در ماه نوامبر برگزار می‌شود، استیم. این نشست فرصت مناسبی فراهم می‌سازد تا کار و مسیر خود را با کمک‌کنندگان برای افغانستان مورد ارزیابی قراردهیم".
کمک‌های انسانی
رئیس اجراییه کشور گفت که افغانستان در بخش کمک‌های انسانی با چالش‌هایی گوناگون مانند خشک‌سالی، مشکل جابجایی مهاجران، بی‌جاشدگان داخلی به اثر تغییرات اقلیمی، حوادث طبیعی، کمبود موادغذایی و تهدیدهایی امنیتی دست و پنجه نرم می‌کند.
به گفتۀ او، در باره برنامه‌ اصلاحات حکومت از تلاش‌هایی که نقش سازمان ملل را از طریق ابتکارات دبیرکل سازمان ملل تقویت می‌کند پشتیبانی می کند.
او گفت: "از ایجاد دفتر سیاسی و امور صلح و همچنان تشکیل دفتر مبارزه با دهشت‌افکنی در چوکات سازمان ملل استقبال می‌کنیم و این را گامی در مسیر درست می‌دانیم. چشم به راه تطبیق قطعنامه‌ای هستیم که ساختار برنامه‌های توسعه‌ای سازمان ملل را از نو سامان می‌بخشد و به این باوریم که این اقدام دست‌آوردهای ما را به شکل‌گیری یک-سازمان ملل واحد در افغانستان توسعه می‌بخشد و گسترده‌تر می‌سازد".

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала