واکنش ها به گزینش ضیاءالحق امرخیل به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور

© Photo / Z.A / Z.Aواکنش ها به گزینش ضیاءالحق امرخیل به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور
واکنش ها به گزینش ضیاءالحق امرخیل به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
جنجالی ترین چهره انتخابات 2014؛ ضیاالحق امرخیل رئیس پیشین دبیر خانه کمیسیون مستقل انتخابات؛ در فرمان‌ای رئیس‌جمهور او را به عنوان مشاور ارشد اش در امور مردمی و سیاسی گماشته، مشاوریت‌ای که از بهر آقای امرخیل ایجاد شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، ضیاالحق امرخیل در انتخابات 2014، از سوی عبدالله عبدالله متهم به مهندسی تقلب درانتخابات ریاست جمهوری به سود آقای غنی شده بود اما این اتهام در فرجام سیاه و سفید نشد.

ضیا الحق امرخیل - اسپوتنیک افغانستان
تقرر ضیاالحق امرخیل به صفت مشاور ارشد اشرف‌غنی

عزیز رفیعی رئیس مجتمع نهاد های مدنی افغانستان می گوید: "رئیس‌جمهور به تعهد خود به همکاران متقلب‌اش پایدار است. این موضوع می‌تواند بحران های بسیار گسترده اجتماعی را ایجاد کند و متاسفانه بحث دیموکراسی، شایسته سالاری و بحث انتخابات شفاف را در انتخابات پیشرو زیر سوال ببرد".
پیشتر کمیسیون رسیده گی به شکایت های انتخاباتی نام ضیاالحق امرخیل را از فهرست نامزدان انتخابات مجلس نمایندگان نیز حذف کرده بود. به اتهام داشتن پرونده، اما امروز این کمیسیون حاضر نشد دلیل حذف نام آقای امرخیل را از فهرست نامزدان روشن سازد.
ناصر تیموری پژوهشگر دیده بان شفافیت افغانستان می گوید: "انتخاب مشاورین و تعیین نمودن مشاورین یک راه برای تمویل کمپاین های ریاست جمهوری و ریاست اجرائیه نباید شود".
ضیاالحق امرخیل ده روز پیش از گزینش اش به عنوان مشاور ارشد رئیس‌جمهور در نواری در اعتراض به حذف نام اش از فهرست نامزدان، از رئیس‌جمهور به شدت انتقاد کرده بود.
مردم هم واکنش های گونه گون‌ای در برابر ایجاد مشاوریت تازه رییس جمهور دارند.
مظفرالدین باختری، یک باشنده کابل می گوید: "کسانی که با آرای گوسفندی نتیجه انتخابات را تعیین کردند به نظر من گزینش آنها بحیث مشاور رئیس جمهور جفای بزرگ در حق مردم افغانستان است".
عبدالاحد نوری، باشنده دیگری می افزاید: "تا زمانیکه یک شخص مجازات نشود، نمی‌تواند از حقوق سیاسی اش محروم شود".
ضیاالحق امرخیل تمامی اتهام ها بالایش را پیوسته رد کرده است. ریاست اجرایی حاضر نشد تا در باره آقای امرخیل حرف بزند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала