احزاب سیاسی در عملی‌بودن طرح شناخت بایومتریک تردید دارند

© Sputnik / Alexei DanichevA demonstration of biometric information. (File)
A demonstration of biometric information. (File) - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدای از جریان‌های سیاسی از حکومت و کمیسیون مستقل انتخابات می‌خواهد که در بارۀ چگونگی عملی سازی طرح شناخت بایومتریک رأی دهنده گان باید اطلاعات بدهند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، همایون همایون، عضو رهبری ایتلاف بزرگ ملی گفت: «از کمیسیون مستقل انتخابات و حکومت می‌خواهیم که هرچه زود تر جزییات میکانیزم تطبیق بایومتریک و زمینه سازی نظارت را به مردم افغانستان اعلام نمایند».
این ایتلاف، می‌گوید که حکومت و کمیسیون باید آنان را قانع بسازند که طرح شناخت بایومتریک رأی دهنده گان در روز انتخابات عملی است
با آن‌که منابعی می‌گویند که حکومت با یک شرکت آلمانی به ارزش پانزده میلیون یورو قرار بسته است و این شرکت تا روز دهم ماه اکتوبر ۲۴هزار دستگاه و ابزارهای مورد نیاز شناخت بایومتریک را به کابل خواهد فرستاد، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که دیدار و گفت وگو در بارۀ خریداری ابزار بایومتریک کار آنان نیست.
در همین حال، شماری از نهادهای ناظر بر انتخابات می‌گویند که حکومت و کمیسیون انتخابات در یک سردرگمی به سر می‌برد.
نعیم ایوب زاده، رییس اجراییه تیفا می‌گوید: «یک ماه پیش استفاده از تکنالوزی را گفتند که امکان ندارد، اما امروز می‌گویند که استفاده از بایومتریک می‌شود؛ این برخورد ضد و نقیض تخنیکی، باعث سر درگمی ایجاد کردن است و ما را بیشتر نگران ساخته است».
هرچند برخی از احزاب ادعا دارند که صدها هزار تن به گونۀ تقلبی شناس نامه گرفته اند و ثبت نام شدند، اما کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که ادارۀ ثبت احوال نفوس تا کنون تنها معلومات بیش از یک هزار شناس نامه را ناقص دانسته است: «مکتوب‌های ادارۀ ثبت احوال نفوس به ما رسیده ما ارزیابی‌های خودرا انجام می‎دهیم فقط به ما گفته اند که این تعداد زیر بررسی ما است.»
در همین حال، کمیسیون مستقل انتخابات، می‌گوید که اطلاعات در بارۀ ۹میلیون و ۲۷هزار ثبت نام شونده را وارد بانک اطلاعاتی ساخته است. قرار است انتخابات مجلس نماینده‌گان به روز ۲۸ماه میزان در ۵ هزار و یک صد مرکز رأی دهی برگزار شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала