جای کوکنار را در افغانستان الویرا می گیرد

© AP Photo / Rahmat Gulجای کوکنار را در افغانستان الویرا می گیرد
جای کوکنار را در افغانستان الویرا می گیرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
بر پایه برنامه‌ جدید در افغانستان گیاه "الویرا" جایگزین کشت کوکنار در کشور خواهد شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ماندگار، نصیراحمد درانی وزیر زراعت و آبیاری، دیروز (دوشنبه، ۹میزان) در برنامۀ ترویج کشت بدیل کوکنار در کابل گفت که این وزارت تلاش دارد تا بدیل‌های بیشتری را برای کوکنار در افغانستان معرفی کند.
از چند سال بدین‌سو، حکومت افغانستان به ویژه وزارت زراعت به منظور محو کشت کوکنار در کشور، بدیل‌هایی چون زعفران، عطر گل نارنج و گل گلاب و تخم‌های بذری اصلاح ‌شده را معرفی کرده است.
وزارت زراعت حال در نظر دارد تا گیاه الویرا را به عنوان کشت بدیل کوکنار معرفی کند.
وزیر زراعت از گیاه الویرا به حیث بدیلی دیگر برای کوکنار یاد کرد که نتایج خوبی را در پی داشته است.
او می‌گوید: «در سال جاری وزارت زراعت، آبیاری و مالداری علاوه بر رشد به سطح کشور و انکشاف سبزخانه‌ها و گل‌خانه‌ها، تصمیم گرفت که ترویج گیاه الویرا که هم از لحاظ عواید و هم از لحاظ مقاومت آن در برابر کمبود آب که در نتیجۀ تغییر اقلیم به وجود آمده، یک گیاه مناسب است و باید آن را ترویج بکند».
الویرا یا «آلوئه ویرا» یک گیاه طبی ساقه‌یی است که از فراورده‌های آن برای زیبایی پوست، بیماری‌های دهان و معده، دفع سموم بدن و مراقبت موهای سر، استفاده می‌شود.
به گفتۀ درانی، کشت این گیاه در ولایت‌های بادغیس، فراه و ننگرهار، نتایج مثبت داده است و قراردادهای ترویج آن نیز امروز امضا شد.
وزیر زراعت افغانستان، تأکید کرد که زمین‌های آزمایشی کشت الویرا در ولایات فراه و بادغیس، سبب شده است که کشت کوکنار در آن مناطق صفر شود.
او گفت، براساس دو عامل یاد شده شماری از دهاقین در برخی ولایات که قبلاً از کشت مواد مخدر پرهیز کرده بودند به کشت این مواد روی آورده اند.
وزیر زراعت، مجموع زمین‌های زراعتی زیر کشت کوکنار در سراسر کشور را براساس آمارهای سال ۲۰۱۷ حدود ۳۲۸ هزارجریب زمین تخمین کرده است.
او انکشاف کشت بدیل از جمله زعفران، بوته تازه ترویج شدۀ الویرا و انکشاف اقلام زراعتی عنعنه‌یی در کشور را از راهکارهای کاهش کشت مواد مخدر درکشور عنوان کرد.
از سوی هم، مارک کولر رییس دفتر سازمان ملل درامر مبارزه با مواد مخدر در این برنامه گفت که برنامه کشت بدیل که از روی دست حکومت افغانستان است میتواند در امر کاهش کشت مواد مخدر موثر واقع شود.
وی نبود هماهنگی لازم میان ادارات حکومت دخیل در این برنامه، دهاقانان و نهادهای بین‌المللی را از نقطه ضعف‌ها در این روند دانسته خواستار افزایش این هماهنگی شده و از حمایت برنامۀ کشت بدیل توسط سازمان ملل تعهد سپرد.

 

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала