نرسیدن مواد انتخاباتی به 74 ولسوالی کشور

© Flickr / ResoluteSupportMediaنگرانی از احتمال نرسیدن مواد انتخاباتی به بخش‌هایی از کشور
نگرانی از احتمال نرسیدن مواد انتخاباتی به بخش‌هایی از کشور - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
قرار است برنامه آموزش کارمندان بخش بایو متریک کمیسیون مستقل انتخابات فردا در مرکزهای ولایت‌ها آغاز شوند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، با نزدیک شدن تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی در کشور، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که این نهاد از احتمال نرسیدن مواد انتخاباتی به شماری از ولسوالی‌های کشور نگران است.
اما مسوولان این کمیسیون در نشستی در کابل از آماده‌گی‌های بیشتر برای برگزاری انتخابات سخن گفتند.

انفجار در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار - اسپوتنیک افغانستان
انفجار در ولسوالی کامه ولایت ننگرهار

دبیر این کمیسیون می‌گوید که به علت ناامنی‌ها مواد حساس انتخاباتی تاکنون به 74 ولسوالی انتقال نیافته است.
به گفتۀ این کمیسیون، تا کنون نزدیک به ده هزار دستگاه شناخت بایومتریک وارد کشور شده‌اند.
کمیسیون انتخابات برای هر محل رأی دهی یک دستگاه شناخت بایومتریک را نصب خواهد کرد. این کمیسیون می‌گوید 22 هزار دستگاه بایومتریک به کشور وارد خواهد شد. بیست و یک هزرا محل رأی دهی در سراسر کشور در روز انتخابات ایجاد خواهد شد.
دبیرکمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که دستگاه های شناخت بایومتریک به مرکزهای ولایت‌ها رسیده اند و قراراست که روند آموزش کارمندان ولایتی برای کارگیری از این دستگاه‌ها روز پنج شنبه در مرکزهای ولایت‌ها آغاز شود.
حفیظ الله هاشمی، دبیر کمیسیون مستقل انتخابات، گفت: "استخدام صورت گرفته، مواد انتخاباتی به مرکز ولایت ها رسیده اند، ترنگ ها عملن در ولایت ها شروع شده، هفتاد شش سیت دستگاه های بایومتریک به ولایت های فرستاده شده و آموزش ها نیز شروع می شوند".
هرچند مواد حساس انتخاباتی از جمله برگه‌های رای دهی به بسیاری از بخش‌های کشور انتقال یافته اند اما هنوز هم این مواد به هفتاد و چهار ولسوالی که راه‌های نا امن دارند، نرسیده اند.
آقای هاشمی گفت: "تا مرکز ولایت‌ها انتقال مواد کدام مشکل نیست اما از مرکز به ولسوالی ها و قریه ها مشکلات است که ۷۴ ولسوالی استند که دراین مناطق باید مواد هوایی انتقال یابد".
در همین حال شماری از جریان‌های سیاسی هشدار می‌دهند که اگر مواد انتخاباتی به ویژه دستگاه‌های شناخت بایومتریک به موقع به مرکزهای رأی‌دهی انتقال نیابند شفافیت انتخابات زیر پرسش خواهد رفت.
رحمت الله بیژن پور، عضو ایتلاف بزرگ ملی، گفت: "ما نگران استیم که بای متریک متاسفانه انجام نشود و این ها همان روند سنتی را در نظر بگیرند اگر روند سنتی شد و بایومتریک نشد نتایج انتخابات محبوس می شود".
جمال الدین بدر، عضو شورای حراست و ثبات، گفت: "وزارت دفاع، وزارت داخله و ریاست امنیت ملی مسوولیت دارند که چه گونه با کمیسیون همکاری کنند".
کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که کارمندان بیش از 5 هزار و 100 مرکز رأی‌دهی تا پیش از روز برگزاری انتخابات مجلس نماینده‌گان چه‌گونه‌گی کارگیری از دستگاه‌های شاخت بایومتریک را فرا خواهند گرفت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала