رییس جمهور غنی واردات زعفران به کشور را منع کرد

CC0 / Pixabay / رییس جمهور غنی واردات زعفران به کشور را منع کرد
رییس جمهور غنی واردات زعفران به کشور را منع کرد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
پس از پیشنهاد وزارت زراعت افغانستان، رییس جمهور غنی واردات زعفران و پیاز زعفران به افغانستان را منع نموده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری آوا، در خبرنامه‌ی وزارت زراعت که امروز یک‌شنبه (۱۵میزان) منتشر شده، آمده است که محمد اشرف غنی، رییس جمهوری اسلامی افغانستان با هدف "حفظ جایگاه جهانی، پایداری کیفیت، ارزش‌افزایی و گسترش تولید زعفران افغانستان" واردات زعفران و پیاز آن را منع کرده است.
در اعلامیه گفته شده است که تصمیم منع واردات زعفران و پیاز آن، پس از پیشنهاد وزارت زراعت، آبیاری و مالداری به ریاست جمهوری گرفته شده است.

علاقمندی چین به بازار زعفران و جلغوزه افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
علاقمندی چین به بازار زعفران و جلغوزه افغانستان

بر اساس اعلامیه، وزارت زراعت در پیشنهادش به ریاست جمهوری نوشته است: "از آن‌جایی که ورود و قاچاق زعفران و پیاز  به داخل کشور در سال‌های اخیر باعث بعضی دشواری‌ها شده، این موضوع یکی از موانع عمده در راستای توسعه‌ی کشت و صادراتزعفران است؛ واردات و قاچاق زعفران و پیاز، دستاوردهای چشم‌گیر پروژه‌ی توسعه‌ی کشت زعفران افغانستان را متأثر می‌سازد و باعث کاهش تولید و کاهش علاقه‌مندی دهقانان به کشت آن می‌شود".

وزارت زراعت تأکید کرده است: زعفران افغانستان،‌ اعتبار "مقام نخست بهترین کیفیت" را حمل می‌کند و ورود زعفران و پیاز زعفران خارجی، باعث می‌شود که زعفران بدکیفیت، به‌نام زعفران افغانستان به بیرون صادر شده و نام نیک افغانستان را در این زمینه لکه‌دار ساخته و باعث کاهش ارزش زعفران و شیوع بیماری‌های گیاه زعفران و اُفت این صنعت در افغانستان می‌شود.

در این اعلامیه‌ی  آمده  واردات زعفران و پیاز آن، باعث می‌شود که سکتور خصوصی و سرمایه‌گذاران علاقه‌مندی‌شان را برای سرمایه‌گذاری در این بخش، از دست بدهند.

این در حالی است که وزارت زراعت میزان تولید زعفران را در دو سال گذشته از ۳.۵ تُن به ۱۰.۶ تُن و ساحه‌ی کشت زعفران را از یک هزار و ۵۰ هکتار به پنج هزار و ۲۰۵ هکتار افزایش داده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала