استقبال داکتر عبدالله از توجه امریکا به افغانستان

© Wikipedia / U.S. Department of Stateاستقبال داکتر عبدالله از توجه امریکا به افغانستان
استقبال داکتر عبدالله از توجه امریکا  به افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالله عبدالله، رییس‌اجراییه حکومت وحدت ملی، از توجه امریکا در روند صلح افغانستان استقبال کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، آقای عبدالله که امروز(دوشنبه،۱۶سنبله) در نشست شورای وزیران در کابل سخن می‌زد، از آن‌چه که تمرکز و توجه ایالات متحده روی روند صلح افغانستان می‌داند، استقبال کرد و گفت که اکنون یک فرصت برای رسیدن به صلح به میان آمده است.
آقای عبدالله از طالبان خواست تا از این فرصت استفاده کنند و به روند صلح بپیوندند: «در کنار این ‌که ما از تلاشهای اساسی و تمرکز امریکا در روند گفت‌وگو‌های صلح افغانستان حمایت می‌کنیم، باور داریم این پروسه تحت حمایت جامعه جهانی و افغان‌ها بگونه جدی و متمرکز به پیش خواهد رفت. ما امیدواریم که از فرصت به میان آمده برای گفت‌وگو‌های صلح طرف مقابل نیز استفاده خوب کند».
این در حالی است که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده امریکا برای صلح افغانستان پس از چاشت روز گذشته (یک‌شنبه، ۱۵ میزان) به کابل آمد و با تاکنون با رهبران حکومت افغانستان و شماری دیگر از سیاسیون در کشور دیدار کرده است.
در حالی که پیش از این، پاکستان از گزینش آقای خلیل زاد همچون نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان نگرانیهایی داشته است، اما شورای عالی صلح به این باور است که گزینش زلمی خلیلزاد از سوی امریکا در این سمت، نشان دهندۀ جدی بودن واشنگتن در باره صلح افغانستان است.
سید احسان طاهری، سخن گوی شورای عالی صلح می‌گوید: «ایالات متحده امریکا گامهای عملی در پروسۀ صلح بر می‌دارد و به تقاضای مردم افغانستان، حکومت و شورای عالی صلح افغانستان لبیک گفته است».
آقای خلیل‌زاد، به طلوع نیوز می‌گوید که برای شکستن بن‌بست جنگ و آوردن صلح به افغانستان از تمامی توان، استعداد و روابط جهانی و منطقه‌یی‌اش کار خواهد گرفت.
این مقام امریکایی، می‌افزاید که در روند صلح افغانستان دست آوردها و خاطرۀ قربانیان، حفظ خواهند شد و تمامی شهروندان افغانستان در این روند دخیل خواهند بود: «از هر چیزیکه خداوند به من داده، از تجربه یی که دارم در مسایل بین المللی و از درسهایی که فرا گرفته ام و روابطی که دارم در منطقه و دنیا در رسیدن به هدف صلح از آنها استفاده میکنم».
این سفر آقای خلیل‌زاد، در چارچوب سفر ده روزۀ وی به اسلام آباد، دوحه، امارات متحدۀ عرب و ریاض صورت گرفته است.
همزمان با این، رییس اجراییه با اشاره به شرکتش در مجمع عمومی سازمان ملل متحد و سفرش به اندونیزیا، گفت که روحیۀ حمایت جامعۀ جهانی از افغانستان بالااست، اما جامعه جهانی از افغانستان نیز انتظار دارد تا با فساد مبارزه شود و اصلاحات به میان آید.
وی در این باره گفت: «حمایت از افغانستان و دوام همکاری‌ها به افغانستان در سطح بین المللی وجود دارد و البته مسایل که ارتباط می‌گیرد به مسایل حکومت داری خوب، اصلاحات و مبارزه با فساد در صدر توقعات همکاران بین‌المللی ما هستند همان طور که مردم افغانستان این توقع را دارند».

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала