گزارش تازه یوناما از افزایش تلفات غیرنظامیان سخن می‌گوید

© Sputnik / JAKگزارش تازه یوناما از افزایش تلفات غیرنظامیان سخن می‌گوید
گزارش تازه یوناما از افزایش تلفات غیرنظامیان سخن می‌گوید - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
یوناما یا هیئت معاونت ملل متحد در افغانستان در یک گزارش تازه که امروز چهارشنبه به نشر رسید از آمار بلند تلفات غیرنظامیان به گونه دوامدار، به ویژه از سوی عناصر ضد حکومتی، سخن می‌گوید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، این گزارش سه ربع اول سال روان میلادی — از اول ماه جنوری تا سی‌ام ماه سپتمبر — را دربر می‌گیرد.
گزارش می‌نویسد که در نه ماه نخست سال روان میلادی، هشت هزار و 50 غیرنظامی کشته و زخمی شده اند — به این معنا که این سازمان دو هزار و 798 کشته و ‍‍‍‍5 هزار و 252 زخمی را ثبت کرده است.
یوناما در این گزارش می‌گوید که این رقم در مقایسه با همین مدت در سال 2017 میلادی نشان دهنده آسیب بلند است به غیرنظامیان است.
تدامیپی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد برای افغانستان و رییس یوناما، در این باره گفت: "از آنجایی که هیچ راه حل نظامی برای جنگ در افغانستان وجود ندارد، سازمان ملل بار دیگر خواستار حل و فصل فوری و صلح آمیز جنگ برای پایان دادن به درد و رنج مردم افغانستان است".

شورای امنیت سازمان ملل متحد - اسپوتنیک افغانستان
نگرانی یوناما از احتمال تأخیر دربرگزاری انتخابات افغانستان

او افزود: "تمام جناح‌ها در پهلوی این که می‌توانند در بخش صلح پیشرفت کنند، باید تمام تلاش‌های شان را برای محافظت غیرنظامیان از آسیب انجام دهند".
این گزارش نشان می‌دهد که علت اصلی کشته و زخمی شدن غیرنظامیان از اثر درگیری‌های مسلحانه، استفاده ترکیبی از مواد انفجاری از قبل تعبیه شده در حمله‌های انتحاری و غیر انتحاری توسط عناصر ضد حکومت همچنان باقی مانده است.
در گزارش آمده است که درگیری‌های زمینی دومین عامل تلفات غیرنظامیان و به تعقیب آن کشتار عمدی و هدفمند حمله‌های هوایی و مواد انفجاری باقی مانده از جنگ عامل بیشترین تلفات افراد ملکی بوده اند.
این گزارش با ابراز نگرانی عمیق اشاره می‌کند که عناصر ضد دولتی به ویژه غیرنظامیان به شمول اقلیت‌های قومی و مذهبی را مورد هدف قرار داده اند.
علاوه بر جزئیات تلفات غیرنظامیان ناشی از عملیات تصفیوی، خشونت‌های مرتبط به انتخابات و جنگ در شهر غزنی، آخرین یافته‌های یوناما نشان می‌دهند که ننگرهار، کابل، هلمند، غزنی و فاریاب ولایت‌هایی استند که غیرنظامیان بیشتر در این درگیری‌ها متأثر شده اند.

دبیر کل سازمان ملل متحد خواستار آتش‌بس فوری در افغانستان شد - اسپوتنیک افغانستان
دبیر کل سازمان ملل خواستار آتش‌بس فوری در افغانستان شد

برای نخستین بار ننگرهار از کابل به عنوان ولایتی که بیشرتر تلفات غیرنظامیان در نُه ماه نخست سال روان میلادی را د اشته پیشی گرفته است و شمار تلفات در این ولایت بیش از دو برابر ثبت شده در همین مقطع زمانی در سال 2017 میلادی بوده است.
دانیل بل، رئیس بخش حقوق بشر یوناما، گفت: "کشته شدن هر فرد ملکی یک خانواده ویران شده و غم دیده را با مشکلات فراوان پشت سر می‌گذارد و هر فرد ملکی مجروح و دارای معلولیت با رنج‌های ناگفته مواجه میشود. در ننگرهار ازدیاد متأثرکننده تلفات ملکی نگرانی‌های غیر قابل قبول را منعکس می‌سازد و نشان‌دهنده این است که چگونه غیرنظامیان افغان به گونه دوامدار بهای جنگ روان را می‌پردازند".
در گزارش آمده است که در بخش تأیید ارقام تلفات غیرنظامیان، یوناما نه تنها به یک روش دقیق که سه منبع متفاوت و مستقل آنرا تأیید می‌کنند متکی است، بل برای تأیید معلومات ده‌ها مصاحبه را انجام می‌دهد که شامل منابع دست اول و قربانیان حادثه استند.
سازمان ملل متحد از عناصر ضد دولتی یکبار دیگر می‌خواهد تا هدف قراردادن قصدی غیرنظامیان را هرچه عاجل متوقف سازند.
در گزارش آمده است که یوناما همچنان یاددهانی می‌کند که تمام طرف‌های درگیر باید مسوولیت‌های شان را در محافظت از غیرنظامیان از آسب در نظر داشته باشند و به مکلفیت‌های شان هر زمان تحت قوانین جهانی بشردوستانه پابند باشند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала