به حاشیه رانده شدن اشرف غنی در گفت و گوهای صلح

© Photo / ARG / ARGبه حاشیه رانده شدن اشرف غنی در گفت و گوهای صلح
به حاشیه رانده شدن اشرف غنی در گفت و گوهای صلح - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
مقام های امریکایی می گویند، که رئیس جمهور افغانستان در گفت و گوهای صلح به حاشیه رانده شده است.

هشدار همایون همایون به اشرف غنی - اسپوتنیک افغانستان
هشدار همایون همایون به اشرف غنی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، شماری از مقام‌های امریکایی، از به حاشیه رانده شدن حکومت افغانستان به ویژه از حاشیه رانده شدن محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان در گفت وگوهای صلح امریکا با طالبان خبر می‌دهند.

این مقام‌های امریکایی، به روزنامه نیویارک تایمز گفته اند، که زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژۀ امریکا برای صلح افغانستان، بی آن‌که رئیس جمهورغنی را آگاه سازد با طالبان در قطر دیدار کرد و رئیس جمهورغنی در بارۀ این دیدار از اعلامیه طالبان آگاه شد.

به گفته این مقام‌ها، هنگامی که آقای غنی از خلیل‌زاد در بارۀ دیدارش با طالبان توضیح خواست پاسخی از او نگرفت. از همین رو، اشرف غنی به سفیر امریکا در کابل و نیز به فرمانده کل نیروهای امریکایی در افغانستان شکایت کرد.

نیویارک تایمز گزارش می‌دهد، هنگامی که کاخ سفید به دیپلمات‌های امریکایی دستور آغاز گفت وگوهای رو در رو را با طالبان داد تا زمینه برای گفت وگوهای صلح فراهم گردد، بسیاری‌ها در افغانستان از آن همچون یک گام حیاتی ازبهر شکستن بن بست جنگ هفده ساله استقبال کردند و رئیس جمهور افغانستان نیز یکی از کسانی بود که از این تلاش‌ها استقبال کرد. اما مقام‌ها می‌گویند، که در نشست‌های خصوصی، آقای غنی بارها نگرانی اش را در بارۀ دخیل نبودن در گفت گوهای مقام‌های امریکایی با طالبان ابراز کرد و در برابر این تلاش‌ها مقاومت نشان داده است.

این مقام‌ها می‌گویند، که نگرانی اشرف غنی در نشست‌های خصوصی این بوده است که مبادا تأکید طالبان بر دخیل نساختن حکومت افغانستان درگفت وگوهای صلح، رهبری کشور را به حاشیه براند.

چندین مقام امریکایی، به نیویارک تایمز گفته اند که این نگرانی اشرف غنی هفتۀ گذشته پس از آن به واقعیت گرایید که زلمی خلیل‌زاد بی آن که حکومت افغانستان را آگاه سازد به گونۀ پنهانی با نماینده گان طالبان در قطر دیدار کرد و آقای غنی و حکومت او، تنها از گزارش‌های رسانه‌ها از این دیدار آگاه شدند.

این مقام‌ها بی گرفتن نام‌های شان، اشرف غنی را شخصی ناامید از یک هم پیمان در زمان نزدیک به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تعریف کرده اند.

در همین حال، شماری از مقام‌های پیشین طالبان می‌گویند که اعتمادی میان حکومت و طالبان وجود ندارد و طالبان، حکومت را به عنوان نمایندۀ مردم قبول ندارند.

یادآوری می کنیم، که پیش از این زلمی خلیلزاد نماینده ویژه وزارت امور خارجه امریکا با نمایندگان طالبان در قطر گفت و گو کرده بودند. 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала