زنده گی نامه جنرال عبدالرازق فرمانده شهید قندهار

© Photo / General Abdul Raziq FBزنده گی نامه ی جنرال عبدالرازق فرمانده شهید قندهار
زنده گی نامه ی جنرال عبدالرازق فرمانده شهید قندهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
عبدالرازق اچکزی فرمانده نظامی و فرمانده پولیس ولایت قندهار افغانستان بود، وی به عنوان یکی از سرسخت‌ترین مخالفان طالبان و پاکستان در افغانستان شناخته می شد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از پاسبانان، عبدالرازق، جنرال سه ستاره ی کشور چندین بار از سوی طالبان آماج حمله های هراس افگنانه قرار گرفت، اما جان به سلامت برد، سر انجام جنرال عبدالرازق اچکزی، دیروز 26 میزان 1397 پس از پایان نشست امنیتی میان مقام های محل قندهار و فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و مأموریت پشتیبانی قاطع در کشور، آماج حمله قرار گرفت که پس از لحظاتی جان باخت.
جنرال عبدالرازق فرزند محمد خان در سال ۱۳۵۸ در ولسوالی مرزی سپین بولدک قندهار چشم به جهان گشود. او فرمانده پولیس قندهار بود. و در خانواده ی بزرگ اچکزی از اقوام متنفذ و قدرتمند قندهار زاده شده بود. وی در زمان طالبان به همراه پدر و کاکایش به دست طالبان اسیر شد ولی توانست فرار کند اما پدر و کاکایش به دست طالبان کشته شد. وی در سال ۲۰۰۲ وارد نیروهای امنیتی افغانستان شد و در سمت فرمانده پولیس مرزی قندهار در سپین بولدک هم مرز با پاکستان فعالیت کرد. هنگامی که طالبان در سال ۲۰۰۸ به نزدیکی دروازه شهر قندهار رسیدند وی به کمک احمد ولی کرزی و اسد الله خالد شتافت و نخستین عملیات مستقل نیروهای افغانستان در برابر طالبان را رقم زد و توانست آن ها را عقب براند. وی در سال ۲۰۱۱ پس از کشته شدن خان محمد مجاهد فرمانده پیشین پولیس قندهار به این سمت رسید و مدت ۷ سال به حیث فرمانده قدرتمند پولیس در قندهار فعالیت می‌کرد.
او عملیات های زیادی را در برابر طالبان در قندهار،زابل، هلمند و ارزگان انجام داد و توانست محبوبیت فراوانی در میان شهروندان افغانستان کسب کرد. ولایت قندهار در جریان مأموریت جنرال عبدالرازق اچکزی به حیث فرمانده پولیس قندهار، این ولایت از امنیت بسیار خوبی برخوردار بود و هم اکنون قندهار از ولایت های نسبتن امن افغانستان به شمار می رود.
وی از نزدیکان حامد کرزی رییس جمهوری پیشین کشور به شمار می‌رفت، اما رابطه خوبی با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری کنونی کشور نداشت او بارها مطالبی از صحبت برکناری وی به بیرون درز می‌کرد اما به دلیل محبوبیت وی، رییس جمهور غنی نتوانسته بود خواسته خود را عملی کند. سر انجام جنرال عبدالرازق در تاریخ ۲۶ میزان ۱۳۹۷، هنگامی که در دفتر والی قندهار و با حضور فرمانده نیروهای مأموریت پشتیبانی قاطع و فرماندهان محلی حضور داشت. نزدیک به ساعت سه و نیم پس از چاشت توسط هراس افگن مهاجم که سپس او را طالبان فرد نفوذی خود معرفی کردند آماج حمله قرار گرفت و جان باخت. پس از شهادتش رییس جمهور غنی به جنرال عبدالرازق اچکزی فرمانده پولیس قندهار رتبه ی دگر جنرالی تفویض کرد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала