ثبت نزدیک به 6 هزار شکایت در کمیسیون شکایت های انتخاباتی

© Sputnik / JAKثبت نزدیک به 6 هزار شکایت در کمیسیون شکایت های انتخاباتی
ثبت نزدیک به 6 هزار شکایت در کمیسیون شکایت های انتخاباتی - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان تاکنون نزدیک به شش هزار شکایت را در سراسر این کشور ثبت کرده است.

میزان اشتراک زنان و چالش ها در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
میزان اشتراک زنان و چالش ها در انتخابات مجلس نمایندگان افغانستان
به گزارش اسپوتنیک به نقل از یک، علی‌رضا روحانی دبیر کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی افغانستان گفت، بررسی‌های نخستین این نهاد نشان می‌دهد که بیشتر شکایت‌ها در پیوند به تاخیر در بازشدن مرکزهای رای‌دهی و همچنین دیر رسیدن کارکنان کمیسیون مستقل انتخابات به محل‌های رای‌دهی، ناکارایی دستگاه‌‎های بایومتریک، اعمال زور بر کارکنان کمیسیون برای تقلب و نیز پرکردن رای‌های تقلبی در صندوق‌ها بوده‌است.

این نهاد روند بررسی شکایت‌ها را آغاز کرده و هم‌اکنون در حال بسته‌بندی آن‌هاست.

 دبیر و سخنگوی این کمیسیون تاکید می‌کند، که اگر ثابت شود که نامزدان پارلمانی برای تقلب زمینه‌سازی کرده‌اند، از رفتن با پارلمان محروم خواهند شد.

در همین حال، نهادهای ناظر روند انتخابات به این باورند که کمیسیون شکایت‌های انتخاباتی به‌دلیل زیادبودن شکایت‌ها، نمی‌تواند به تمام آنان به گونه‌ی دقیق رسیدگی کند.

 نعیم ایوب‌زاده رئیس بنیاد انتخابات شفاف افغانستان از کمیسیون‌های انتخاباتی می‌‎خواهد که باید رای سیاه را از سفید جدا کنند. یوسف رشید، رئیس بنیاد انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان هم به این باور است که در صورت رسیدگی‌ نکردن به تمام شکایت‌ها، مردم نسبت به انتخابات بی‌اعتماد خواهند شد.

روز گذشته نیز کمیسیون مستقل انتخابات اعلام کرد، که با رسیدن صندوق‌های رای‌دهی به مرکز، تمامی رای‌های سیاه را از رای‌های سفید جدا خواهد کرد و حق را به حق‌دار خواهد سپرد؛ چیزی که ناظران و حزب‌های سیاسی، کمیسیون‌های انتخاباتی را برای انجام این امر ناتوان می‌خوانند.

یادآوری می کنیم، که انتخابات پارلمانی افغانستان به تاریخ 28 و 29 میزان در 32 ولایت این کشور برگزار شد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала