آیا ترور جنرال رازق نشان دهنده افزایش قدرت طالبان است؟

© Photo / General Abdul Raziq FBجنرال رازق، فرمانده پولیس کندهار
جنرال رازق، فرمانده پولیس کندهار - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
گروه بین‌المللی بحران بررسی کرد که ترور فرمانده پلیس قندهار به عنوان شخصیتی تاثیرگذار در جنوب افغانستان نشان دهنده قدرت فزاینده طالبان است و پس از کشته شدن این جنرال، طالبان پیشروی خود را تسریع خواهد کرد.

به گزارش اسپوتنیک، گروه بین‌المللی بحران در یادداشتی نوشت که جنرال عبدالرزاق اچکزی، فرمانده قدرتمند پلیس ولایت قندهار به دلیل روابط نزدیکش با امریکا و حمایت واشنگتن به یک شخصیتی سیاسی در جنوب افغانستان تبدیل شد و در هر انتخاباتی حمایتش از نامزدها برای پیروزی کافی بود.
با توجه به جایگاه رزاق انتظار می‌رفت که این جنرال افغان نقش عمده‌ای را نیز در انتخابات آتی ریاست جمهوری در بهار سال 2019 میلادی ایفا کند. بیشتر گمانه‌زنی‌ها بر ائتلاف احتمالی رازق و رقبای احتمالی غنی در انتخابات ریاست جمهوری از جمله "عطا محمد نور" والی سابق بلخ و یا افراد نزدیک به "حامد کرزی" رئیس جمهور سابق کشور متمرکز بود.  

جمعه خان همدرد: طالبان روزی به قدرت باز خواهند گشت - اسپوتنیک افغانستان
جمعه خان همدرد: طالبان روزی به قدرت باز خواهند گشت

گروه بین‌المللی بحران در ادامه می‌افزاید که عنوان رسمی جنرال رازق به عنوان فرمانده پلیس قندهار بازتاب کاملی از تاثیر وی در وضعیت امنیتی، اقتصادی و سیاسی جنوب افغانستان نبود بلکه بزرگترین آسیب ترور رازق را متوجه روحیه نیروهای امنیتی افغان دانست.
براساس این یادداشت حدود 90 درصد از درگیری‌ها در افغانستان را طالبان آغاز می‌کند و این بدین معنی است که نیروهای امنیتی افغان بطور معمول در حالت دفاعی قرار دارند.
از سوی دیگر نیز ارزیابی ارتش امریکا از مناطق تحت درگیری و یا نفوذ طالبان نشان می‌دهد که این مناطق از 29 درصد در جنوری 2016 به 44 درصد در می 2018 افزایش یافته است.
همچنین نیز جذب نیروهای جدید به دلیل تلفات بالای نیروهای امنیتی افغان و روحیه پایین آنها نیز بشدت کاهش یافته است بنابراین به گفته گروه بین‌المللی بحران پس از کشته شدن جنرال رازق پیشروی‌های طالبان نیز تسریع خواهد شد.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала