انتقادها از عدم کارگیری درست دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات

© Sputnik / JAKانتقادها از عدم کارگیری درست دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات
انتقادها از عدم کارگیری درست دستگاه‌های بایومتریک در انتخابات - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
تعدادی از اعضای مجلس نماینده‌گان، از آن‌چه که پایین بودن ظرفیت کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات در پیشبرد کارهای مربوط به انتخابات می‌گویند انتقاد می‌کنند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، به گفتۀ آنان، این کارمندان حتا توانانی کارگیری درست از دستگاه‌های شناسایی بایومتریک را نداشتند و به همین دلیل، در شماری از مرکزهای رأی‌دهی در روز انتخابات، از این دستگاه‌های کار گرفته نشده است.
عبدالروف ابراهیمی، رئیس مجلس نماینده‌گان در این باره گفت: "به حیث یک واقعیت تلخ، پروسه از نظر تخنیکی و ظرفیتی که کارمندان انتخابات داشت نهایتأ ضعیف بود".

تکرار مشکلات انتخابات پارلمانی افغانستان در کندهار - اسپوتنیک افغانستان
تکرار مشکلات انتخابات پارلمانی افغانستان در کندهار

اما، کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که شرکت‌های مخابراتی حاضر نشدند تا دستگاه‌های شناسایی بایومتریک را در روزهای انتخابات به گونۀ آنلاین وصل کنند، به همین علت از این دستگاه‌ها به صورت آفلاین یا وصل ناشده به بانک اطلاعاتی، کار گرفته شده است.
عبدالعزیر ابراهیمی، معاون سخن‌گوی کمیسیون انتخابات می‌گوید: "هیچ نهادی انترنت سیستم را تأمین نکردند و ما ناگزیر شدیم در تمام پروسۀ انتخابات از طریق آفلاین (از دستگاه‌های شناسایی بایومتریک) کار بگیریم".
پیش از این، کمیسیون مستقل انتخابات گفته بود در بخش‌هایی که خدمات انترنتی وجود دارند از دستگاه‌های شناسایی بایومتریک به گونۀ آنلاین کارگرفته خواهد شد.
چگونگی تأمین امنیت برگزاری انتخابات، از نگرانی‌های دیگری بود. اما مقام‌های امنیتی می‌گویند که نیروهای امنیتی با بهای خون شان امنیت انتخابات را تأمین کردند.
طارق شاه بهرامی، وزیردفاع ملی بیان داشت: "سطح تهدیدات بی نهایت بالا بود، ولی توانستند که نیروهای دفاعی و امنیتی پر افتخار افغانستان این پروسه را با موفقیت به پیش ببرند".
در کنار این‌که دستگاه‌های بایومتریک به گونۀ آفلاین در روزهای انتخابات کار گرفته شده است، فعال نبودن شماری از این دستگاه‌ها در روزهای انتخابات، ظرفیت پایین کارمندان انتخابات که مسؤول عملی سازی این دستگاه‌ها بودند و نیز غیرفعال سازی این دستگاه‌ها در شماری از مناطق از موضوعات دیگری استند که شماری از نامزدان و شهروندان کشور انتقاد می‌کنند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала