نامه سرگشاده مردم کابل به کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان

© Sputnik / JAKنامه سرگشاده مردم کابل به کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان
نامه سرگشاده مردم کابل به کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
شماری از بزرگان و مردم شهر کابل با نشر یک نامه سرگشوده به کمیسیون شکایات انتخاباتی افغانستان، از تقلب گسترده و سازمان‌دهی شده در جریان پروسه انتخابات در شهر کابل خبر داده اند.

نامه بزرگان و مردم شهر کابل چنین آمده است:

"ما اهالی شهر کابل و بزرگان جماعت اسماعیلی افغانستان شکایتی را مبنی بر تقلب گسترده‌ و سازمان‌دهی شده در برابر کسانی که خواهان انداختن رأی‌شان در مرکز رأی‌دهی تایمنی جماعت‌خانة مرکزی اسماعیلیان ، ناحیه چهارم، سایت انتخاباتی مسجد شیبری‌ها، چهارقلعة وزیرآباد، ناحیة دهم شهر کابل بودند به عرض آن کمیسیون ملی می‌رسانیم.

1. در ساحة تایمنی دو مرکز رای‌دهی از گذشته‌ها وجود داشتند که جماعت‌خانة اسماعیلیان و مسجد سید منصور نادری‌اند که متأسفانه در تاریخ ۲۸ میزان ۹۷، روز نخست انتخابات پارلمانی، مرکز مهم رای‌دهندگان، یعنی جماعت‌خانة مرکزی اسماعیلیان بدون اطلاع‌رسانی به رای‌دهند‌گان این مرکز به مرکز دوم (مسجد سید منصور نادری) انتقال می‌یابد.

انتقال مرکز اول که محل مهم و اساسی است به مرکز دوم سوال برانگیز است؛ چرا و به کدام دلیل این دو مرکز به یک مرکز تبدیل می‌شود؟ در حالی‌که جماعت‌خانة مرکزی محل عمومی برای تمام مردم این منطقه است و مسجد سید منصور نادری ساحة نفوذی سید منصور نادری است که خود ایشان حامی نامزد وکیلان مشخص حزبی خود است. در ضمن تبدیلی دو مرکز به یک مرکز رأی‌دهی، سبب ازدحام جمعیت بیش از اندازه این محل شد که اکثریت مردم این محل نتوانستند به کاندیدای مورد نظر شان رأی بدهند. از سوی دیگر، در این سایت انتخاباتی به تمامی ناظران کاندیداهای دیگر، ناظران کمیسیون و مأموران امنیتی اجازه ورود به محل رأی‌دهی داده می‌شود؛ اما بدون دلیل مشخص، از ورود ناظران برخی دیگر از کاندیدان به محل رأی‌دهی، جلوگیری می‌شود سپس همین ناظران به عنوان رأی‌دهنده وارد محل رأی‌دهی می‌شوند و همراه با سایر ناظران در محل باقی می‌مانند و شاهد تقلب گسترده می‌شوند.

همین‌طور در جریان شمارش‌آرا، شبانه، سید داوود نادری، برادرزاده سید منصور نادری با افراد مسلح تحت امرشان، داخل این مرکز رأی‌دهی می‌شوند و دست به فیرهای مسلحانه می‌زنند  ایشان با ایجاد وضعیت این چنینی، ناظران  را وحشت‌زده و فضا را خوف‌ناک می‌کنند، با دیدن این وحشت‌گری، ناظران دیگر  مجبور به ترک محل رأی‌دهی می‌شوند. با ترک ناظران کارمندان کمیسیون با افراد حزب پیوند ملی، دست به تقلب و پرکردن صندوق‌های رأی به نفع کاندیدان حزب پیوند ملی می زنند. همین‌طور ایشان رأی‌ متعلق به کاندیدان دیگر را با خط کشیدن روی آن و تغییرات دیگر، باطل می‌کنند.

2. سایت انتخاباتی مسجد شیبری‌ها، چهارقلعة وزیرآباد، ناحیة دهم شهر کابل: براساس گزارش‌ها و تصاویر ویدیویی که توسط حاضران در صحنه به ثبت رسیده‌اند، نشان می‌دهند که در این ساحه تا ساعت یازده روز به هیچ کسی از رأی‌دهنده‌ها و ناظران اجازه ورود داده نمی‌شود؛ اما در همین ساعت، یک نامزد وکیل دیگر با پنج تن از بادیگاردهای امنیتی خود وارد این سایت می‌شوند. همچنان دیده می‌شود که تعدادی از افراد، لباس کمیسیون بر تن داشته‌، در حالی‌که کارت کمیسیون را نداشته‌اند و کارمند کمیسیون نبوده‌اند، دست به تقلب می‌زنند. در همین سایت، نمایندة نامزد وکیل مشخصی، از همان افراد خاطی حمایت می‌کند.

ما بزرگان قومی و اهالی شهر کابل خواهان قرنطین کردن رأی این دو مرکز رأی‌دهی هستیم تا در حضور مسئولان کمیسیون شکایات انتخاباتی این دست‌برد به رأی‌مردم بررسی شود و حق به صاحبان حق برگردانده شود و به صورت جدی بررسی صورت گیرد. صحنه‌های تقلب گسترده و هدفمند در این دو مرکز نشان‌دهنده دشمنی با مردم‌سالاری است.

با حرمت مدام

جمعی از بزرگان قومی و مردم کابل"

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала