روبین: امریکا نمی‌تواند بدون مسكو و تهران در افغانستان صلح بیاورد

© Photo / B.R / B.Rروبین: امریکا نمی‌تواند بی‌تهران و مسکو در افغانستان صلح بیاورد
روبین: امریکا نمی‌تواند بی‌تهران و مسکو در افغانستان صلح بیاورد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کارشناس ارشد امریکایی اظهار داشت که به‌دلیل چشم‌پوشی واشنگتن از نقش روسیه، ايران و چین، استراتژی دولت ترامپ برای افغانستان ناکارآمد شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز، بارنت روبین، می‌گوید که در این راهبرد تنها به پاکستان و هند در افغانستان نقش داده شده است اما نقش روسیه، ايران و به ویژه چین — که بسیار پر اهمیت است — در نظر گرفته نشده است.
آقای روبین که برای شرکت در هفتمین نشست امنیتی هرات، به این ولایت آمده است، تکیه بر گزینۀ نظامی را نیز یکی از نقیصه‌های این راهبرد می‌داند.

آغاز هفتمین نشست بین المللی گفت و گوهای امنیتی هرات - اسپوتنیک افغانستان
آغاز هفتمین نشست بین المللی گفت و گوهای امنیتی هرات

او می‌گوید: "بیشتر براین اندیشه تکیه کرده است که ارتش به حکومت کمک خواهد کرد تا ادارۀ مردم و کشور را به دست بگیرد، اما این اندیشه کارا نیست. اما اکنون این مساله را درک کرده اند و به سوی یک بخش دیگر این راهبرد که یک راه حل مبتنی بر گفت‌وگو است حرکت می‌کنند".
بارنت روبین باور دارد که واشنگتن نمی‌تواند بی‌تهران، مسکو و بیجینگ در افغانستان صلح بیاورد: "من بیم دارم که اگر ایالات متحده بکوشد بدون سهم‌گیری ایران، روسیه و چین، صلح یا چیزی مانند صلح را به افغانستان بیاورد، پیروز نخواهند شد. زیرا هرکدام از این کشورها به ویژه ایران و روسیه توانایی آن را دارند که از ناکام شدن هرچیزی که بر ضد منافع شان باشد، اطمینان یابند".
در همین حال، بشرا گوهر، سناتور پیشین پاکستان که نیز در نشست امنیتی هرات شرکت کرده، می‌گوید که به جای گفت وگو با طالبان باید با پشتیبانان طالبان گفت وگو شود؛ زیرا به گفتۀ او طالبان مستقل نیستند: "باید ببینیم که تمویل کننده‌گان آنان چه می‌خواهند؟ چه کسی از آنان پشتیبانی می‌کند؟ برای من، طالبان یک سازمان مستقل نیستند. باید با تمویل کننده‌گان آنان صحبت کنیم و آنان را به میز گفت‌وگو بیاوریم. به نظر من، این‌ها گروه‌های نابودی استند که استفاده می‌شوند، باز هم ما می‌کوشیم بگوییم که آن‌ها در صلح سهم دارند".
در همین حال، شماری از آگاهان سیاسی و نماینده‌گان مجلس افغانستان نیز که در این نشست شرکت کرده اند، تأکید دارند که رویکرد طالبان نسبت به صلح هیچ تغییر نکرده است.
شاه‌گل رضایی، عضو مجلس نماینده‌گان در این باره گفت: "رویکرد طالبان از روز نخست تا حالا تغییر نکرده است و تغییر نخواهد کرد؛ آن‌چه که تغییر می‌خورد، فرمول‌های پیچیده در سطح جهانی و منطقه‌یی است".
نشست دو روزۀ امنیتی هرات، امروز پایان یافت. این نشست هرسال با حضور نماینده‌گان کشورهای منطقه و جهان و نیز سازمان‌های جهانی از سوی انستیتوت مطالعات استراتیژیک افغانستان برگزار می‌شود.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала