سفیر نو افغانستان در روسیه کیست؟

© Photo / FB / Latif Bahandسفیر نو افغانستان در روسیه کیست؟
سفیر نو افغانستان در روسیه کیست؟ - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
حکومت افغانستان داکتر لطیف بهاند را به عنوان جانشین عبدالقیوم کوچی، سفیر کبیر افغانستان در روسیه معرفی کرده است.

داکتر لطیف بهاند، فرزند محمد عمر در سال  1952در ناحیۀ بریکوت کابل به دنیا آمد و در سال 1972 از لیسه حبیبیه کابل فارغ و شامل دانشکدۀ ادبیات دانشگاه کابل شد.

وی همزمان با  تحصیل در اداره هنر و ادبیات کابل نیز کار  و فعالیت داشت. آقای بهاند در پهلوی تحصیل، کار در رادیوی وقت کابل وفراگیری دانش، ده‌ها داستان و مقاله نیز نوشت. از سال 1977 میلادی عضویت اکادیمی علوم را دریافت کرد و علاوه بر کار و فعالیت در رادیو و تلویزیون، به حیث استاد در دانشکده ادبیات کابل نیز ایفای وظیفه می کرد.

آقای بهاند، بعداً در خارج از کشور در شهر مسکو پایتخت روسیه، دکتورای خود را در بخش «بررسی دقیق هنر» دریافت نمود. او سالیان بیشمار  در صحنه ادبیات و فرهنگ افغانستان ایفای وظیفه نموده است. 

وی در سالهای 90 به صفت استاد در دانشگاه دولتی مسکو و سپس بحيث کارمند علمی انستیتوت شرق شناسی اکادمی علوم روسيه نیز کار نموده است. داکتر لطيف بهاند از سال 2006 به عنوان اتشۀ فرهنگی افغانستان در روسیه گماشته شد. او همچنین در پوست مستشار سفارت افغانستان در اوکراین نیز ایفای وظیفه کرد.

 داکتربهاند پیش از این در وزارت امورخارجه، به صفت معاون بخش آسیای مرکزی، مصروف کار بود.

 لطیف بهاند شماری از کتاب‎های ارزشمند را از زبان های دیگر به زبان پشتو ترجمه کرده و سبب غنامندی این زبان شده است. از ترجمۀ پشتوی «جنگ و صلح» اثر معروف لئو تلستوی نویسندۀ روس می‌توان نام برد که آقای بهاند آن را در مدت ۹ سال ترجمه کرده است. سال گذشته نیز اثر بزرگ نویسنده روسی، میخایل شولوخوف "دون آرام" رادر سه و نیم هزار صفحه به زبان پشتو ترجمه کرد که اکنون چاپ شده است. 

افغان های مقیم مسکو از تقرر داکتر لطیف بهاند به عنوان سفیر افغانستان در روسیه استقبال نموده اند.

در همین حال، دوکتور شاه محمود نیک استاد سابق پولیتخنیک کابل و از فرهنگیان افغانستان در مسکو، در گفتگو اسپوتنیک، پیشنه و توانایی‌های داکتر بهاند را در گسترش روابط دو کشور مفید می‌داند.

«توظیف داکتر بهاند به صفت سفیر کبیر جمهوری اسلامی افغانستان در فدراسیون روسیه به تأسی از تجربه، صلاحیت کاری و آشنایی او با محافل علمی و فرهنگی روسیه، اقدام بسیار مناسب و به موقع می‌باشد و با اطمینان کامل گفته میتوانم که این تقرر در لحظات حساس تاریخ افغانستان در امر بهبود و توسعه روابط جمهوری اسلامی افغانستان و فدراسیون روسیه مثمر ثابت خواهد بود».

آقای نیک افزود:

«دوکتور لطیف بهاند استاد سابق دانشگاه کابل و کارمند وزارت خارجه جمهوری اسلامی افغانستان یکی از چهره‌های شناخته شدۀ فرهنگی افغانستان است که تالیفات متعدد در عرصه ادبیات و ترجمه آثار جاویدان نویسندگان مشهور جهان به زبان های ملی افغانستان از دستاوردهای مهم او شمرده میشوند».

آقای نیک می گوید، داکتر لطیف بهاند، یک شخصیت برجسته علمی و دارای تحصیلات عالی است که همزمان، به زبان و فرهنگ روسیه، آشنایی کامل دارد:

«با انتصاب او به عنوان سفیر کبیر و نماینده دیپلماتیک افغانستان در روسیه،  امیدواری وجود دارد که مناسبات دیرینه و ریشه‌دار دو کشور — روسیه و افغانستان، فصل تازه‌ای از شکوفایی، پیشرفت و بهبود را تجربه کند و روابط دو کشور، در مسیری درست و مبتنی بر منافع مشروع دوطرف قرار بگیرد».

آگاهان می‌گویند روابط تاریخی و دیرینه افغانستان و روسیه، یکی از پایه‌های ثابت، ریشه ‌‌دار و نیرومند دستگاه دیپلماسی افغانستان؛ در تمام ادوار تاریخ و در طول قرون و اعصار محسوب می‌شود. 

دراین 17 سال اخیر نیز که افغانستان میزبان هزاران نیروی نظامی ناتو و متحدان آن بوده است، مسکو همواره به مثابه یک اولویت راهبردی در چشم‌انداز دستگا‌ه‌ دیپلماسی و منظومه سیاست خارجی افغانستان، قرار داشت. 

به‌همین دلیل،‌ کابل برای بهره‌گیری از قدرت، ظرفیت و فرصت‌هایی که روسیه در اختیار دارد، نیازمند دیپلمات‌های جوان، کاردان، مجرب، متخصص، تحصیل‌کرده و آگاه به شرایط سیاسی، فرهنگی و جامعه‌شناختی روسیه و حوزه‌ کشورهای روس‌زبان است.

سفارت داکتر لطیف بهاند در حال حاضر منتظر دریافت تأیید از جانب روسیه است.

او در حالی به عنوان سفیر افغانستان در روسیه معرفی شده است که پیش از این هر دو سفیر قبلی افغانستان در روسیه، کاکاهای دو رییس جمهور کشور بودند. عبدالعزیز کرزی کاکای رییس جمهوری پیشین حامد کرزی و عبدالقیوم کوچی کاکای رییس جمهور غنی، هر دو با تقاعد از این سمت کنار رفتند. زمان نشان خواهد داد که نخستین سفیری که «کاکا» نیست، چه فعالیتی در سفارت افغانستان خواهد داشت.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала