واکنش‌ها در پی قتل مولانا سمیع الحق معروف به «پدر معنوی طالبان»

© REUTERS / Noorullah Shirzadaواکنش‌ها در پی قتل مولانا سمیع الحق معروف به «پدر معنوی طالبان»
واکنش‌ها در پی قتل مولانا سمیع الحق معروف به «پدر معنوی طالبان» - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
کشته شدن مولانا سمیع الحق مشهور به پدر معنوی طالبان با واکنش های گونه گون در افغانستان و پاکستان روبرو شده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آریانا نیوز، مولانا سمیع الحق رهبر جمعیت علمای پاکستان و کلیدی ترین چهره‌ای مذهبی که بگونه آشکار از جنگ گروه طالبان درافغانستان پشتیبانی می‌کرد، شام روز جمعه در شهر راولپندی پاکستان ازسوی افراد ناشناس ترور شد.
اما آیا کشته شدن سمیع الحق تاثیری بر روحیه طالبان خواهد گذاشت؟

واکنش طالبان به کشته شدن پدر معنوی شان - اسپوتنیک افغانستان
واکنش طالبان به کشته شدن پدر معنوی شان

احمد سعیدی، آگاه سیاسی گفت: "با کشته شدن سمیع الحق مخالفین دولت افغانستان مهره کلیدی وآتش افروز شانرا از دست دادند؛ اما استخبارات پاکستان توان این را دارند که مولانا سمیع الحق های دیگری را تولد کند وجنگ را شعله‌ور نگه بدارد".
سمیع‌الحق از چهره های منفور در میان بسیاری از افغان‌ها بود، دلیل اش هم حمایت همیشگی او از گروه طالبان و مشروع دانستن جنگ آنها دربرابر دولت است.
عمر صدر، آگاه سیاسی اظهار داشت: "کشته شدن سمیع الحق تاثیر چندانی بر روند صلح وجنگ افغانستان نخواهد داشت".
همزمان با نشر خبر کشته شدن مولانا سمیع الحق واکنش‌ها در صفحات اجتماعی افغانستان در رابطه به وی نفرت آمیز بود و مردم ابراز امیدواری کرده اند که با قتل وی جنگ در این کشور کاهش یابد.
اما گروه طالبان دراعلامیه ای کشته شدن این حامی فکری شانرا محکوم کرده اند. در همین حال رئیس شورای علمای پاکستان به این فکر است که با کشته شدن سمیع الحق جنگ در افغانستان شدت می‌یابد.
طاهر اشرفی، رئیس شورای علمای پاکستان گفته است: "کسانی که به کشته شدن مولانا سمیع الحق خوش هستند غلط فهمیده اند. به خدا قسم که جهاد در افغانستان شدید تر خواهد شد و به حدی قوی خواهد شد که هیچ باطلی در افغانستان باقی نخواهد ماند".
حمید الحق پسر مولانا سمیع الحق بیان داشته است: "این کار استعمارگران است، این کارکسانی است که جهاد افغانستان را خوش ندارند، جهاد در کشمیر را خوش ندارند، اینها کسانی را می‌کشند که می‌خواهند امن برقرار کنند".
بربنیاد گزارش ها بسیاری از رهبران طالبان ، در مدرسۀ دینی مولانا سمیع الحق آموزش دیده اند و وی نفوذ زیادی در میان طالبان داشت. شاید ازهمین رو بوده که مقام های کابل و واشنگتن اخیرا با او در تماس شده بودند و خواهان جلب حمایتش برای روند صلح افغانستان با گروه طالبان بودند، تلاشی‌که گفته می‌شود چراغ سبزی از سوی سمیع الحق دریافت نکردند.
هنوز انگیزه اصلی ترور سمیع الحق روشن نشده است، اما نخست وزیر پاکستان که به چین سفر کرده بر پیگرد جدی انگیزه این قتل تاکید کرده است.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала