واکنش‌های گسترده مردم به حکم رئیس‌جمهور غنی منجر به اصلاح آن شد

© AP Photo / Rahmat Gul, Fileواکنش‌های گسترده مردم به حکم رئیس‌جمهور غنی منجر به اصلاح آن شد
واکنش‌های گسترده مردم به حکم رئیس‌جمهور غنی منجر به اصلاح آن شد - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
رئیس‌جمهور غنی حکم قبلی‌اش در مورد جنگ ولسوالی ارزگان خاص را که در آن حمله‌ی طالبان بر مردم ملکی را "منازعه‌ی قومی" خوانده بود، اصلاح نموده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از روزنامه اطلاعات روز، براساس حکم شماره ۱۸۷۸ مورخ ۱۰ عقرب که دیروز از سوی اطلاعات روز منتشر شد، محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری اسلامی افغانستان هیأتی را به ریاست اسدالله فلاح، مشاور رئیس جمهور در امور حل منازعات برای "بررسی و حل منازعه‌ی اخیر میان اقوام ولایت ارزگان" توظیف کرده بود.

قومی خواندن منازعه در ارزگان خاص با واکنش‌های گسترده مواجه شد. صبح امروز حکم رییس جمهور با عین شماره و تاریخ از سوی معاون سخنگوی ریاست جمهوری نشر شد که در آن هیأت برای بررسی "حادثه اخیر ارزگان" توظیف شده است.

در حکم امروز شماره و تاریخ حکم قبلی آمده اما متن حکم تغییر کرده است. در این حکم آمده است: "حکم رئیس جمهوری اسلامی افغانستان در مورد توظیف هیأت جهت بررسی حادثه اخیر ولایت ارزگان".

در ادامه‌ی این حکم آمده است که این هیأت برای "بررسی تلفات ملکی حادثه اخیر در ولایت ارزگان" توظیف شده است.

این در حالیست که عبدالله عبدالله، رییس اجراییه در واکنش به گفته های رئیس جمهور غنی که گفته است جنگ در ارزگان جنگ قومی است، مخالفت کرد و ابراز داشت که جنگ ارزگان یک جنگ قومی نیست و طالبان مسئولیت آنرا گرفته اند.

داکتر عبدالله در نشست شورای وزیران گفت که جنگ در ارزگان خاص، جنگ قومی نیست، بلکه طالبان تلفاتی به نیروهای امنیتی وارد کرده است.
داکتر عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت افغانستان امروز دوشنبه، در نشست شورای وزیران تأکید کرد: "مردمی که همیشه از نظام حمایت کرده‌اند، نباید حس کنند که حکومت در مورد آنان بی‌خیال است."
وی در ادامه افزود: "ما دستور دفاع از ارزگان خاص را صادر کرده‌ایم و انشاالله به‌زودی شاهد نتیجه مثبت خواهیم بود."

جنگ در ولسوالی خاص ارزگان به تاریخ ۵ عقرب آغاز شد و تاکنون ده‌ها نفر از مردم ملکی ارزگان خاص توسط طالبان کشته شده‌اند. حکومت مرکزی تاکنون برای جلوگیری از کشتار مردم ملکی کمک نکرده و یک واحد کوچک نیروهای ارتش که برای کمک اعزام شده، در ولسوالی مالستان ولایت غزنی به سر می‌برند. براساس گزارش‌هایی که اطلاعات روز از گفت‌وگو با منابع محلی به‌دست آورده است، در حدود ۵۰ تا ۶۰ غیرنظامی در یک هفته اخیر توسط طالبان در ولسوالی ارزگان خاص ولایت ارزگان کشته شده و ده‌ها تن دیگر زخمی شده‌اند.

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала