استولتنبرگ: خروج نیروهای ناتو از افغانستان بستگی به شرایط دارد

© ARG - ارگ- FBدیدار رئیس جمهورغنی و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در کابل
دیدار رئیس جمهورغنی و ینس استولتنبرگ دبیر کل ناتو در کابل - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
در حالی که خروج نیروهای خارجی شرط اصلی طالبان برای آغاز مذاکرات صلح است اما دبیر کل ناتو اعلام کرد که خروج نیروهای ناتو از افغانستان بستگی به شرایط کشور دارد.

به گزارش اسپوتنیک، ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در نشست خبری مشترک با رئیس جمهور کشور به ادامه حضور نیروهای ناتو در این کشور تاکید کرد.
دبیر کل ناتو تصریح کرد، زمان مشخصی برای خروج و یا ادامه حضور نیروهای ناتو در افغانستان تعیین نشده است.
وی افزود: خروج نیروهای ناتو از افغانستان بستگی به شرایط امنیتی در این کشور و رفع تهدیدهای تروریستی دارد.
استولتنبرگ اظهار داشت: سازمان ناتو به حمایت از نیروهای امنیتی افغان تا سال 2024 متعهد است اما تا زمانی که صلح در افغانستان تامین نشود نیروهای ناتو در این کشور حضور خواهند داشت.
دبیر کل ناتو خاطرنشان کرد، ماموریتی را که 100 هزار نیروی امریکایی و ناتو پیش از این در افغانستان انجام می‌داد امروز نیروهای امنیتی افغان به عهده دارد. 

استولتنبرگ درمورد ادامه حضور ناتو در افغانستان ابراز نظر کرد - اسپوتنیک افغانستان
استولتنبرگ درمورد ادامه حضور ناتو در افغانستان ابراز نظر کرد

وی تصریح کرد که این سازمان از روند صلح به رهبری افغان‌ها حمایت می‌کند و از مخالفان مسلح دولت خواست که دست از جنگ برداشته و به روند گفت‌وگوهای صلح بپیوندد.
دبیر کل ناتو در حالی از طالبان خواسته است تا به روند صلح بپیوندد که به ادامه حضور نیروهای ناتو در افغانستان تاکید می‌کند.
از سوی دیگر، گروه طالبان در بیانیه‌های مختلفی اعلام کردند که اصلی ترین شرط آنها برای پیوستن به روند صلح خروج نیروهای آمریکایی و ناتو از این کشور است.
این در حالی است که وزیر دفاع امریکا نیز پیش از این گفته بود که خروج نیروهای امریکایی پس از برقراری صلح در افغانستان بستگی به شرایط در این کشور دارد.
کارشناسان معتقدند، عدم تعیین زمان خروج نیروهای امریکایی و ناتو از افغانستان بزرگترین مانع در برابر مصالحه سیاسی با گروه طالبان محسوب می‌شود زیرا طالبان تنها زمانی به صلح می‌پیوندد که نسبت به خروج نیروهای خارجی از کشورشان مطمئن شود.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала