نمایندگان کابل و طالبان در مسکو در یک میز دیدار می کنند

© Flickr / greg westfallنمایندگان کابل و طالبان در مسکو در یک میز دیدار می کنند
نمایندگان کابل و طالبان در مسکو در یک میز دیدار می کنند - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و گروه طالبان روز جمعه برای نخستین بار در دومین نشست صلح مسکو برای افغانستان اشتراک می کنند.

Вид на московский Кремль с Замоскворечья в Москве - اسپوتنیک افغانستان
موافقت امریکا برای اشتراک در نشست صلح مسکو
به گزارش اسپوتنیک، نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان و گروه طالبان روز جمعه برای نخستین بار در دومین نشست صلح مسکو برای افغانستان اشتراک می کنند. اگر چه تاکنون هیچ کدام از طرف ها تایید نکرده اند که آنها نشست جداگانه دوجانبه هم برگزار می کنند، اما واقعیت این است که نمایندگان هر دو طرف می توانند در یک میز جمع شوند.

علاوه بر نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان، نمایندگان کشورهای هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و ایالات متحده برای مشاوره دعوت شده اند.

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در آغاز نشست سخنرانی کوتاه برای استقبال از اشتراک کنندگان ایراد می کند.

تاکنون هیچ سندی برای امضا در این نشست برنامه ریزی نشده است.

یادآوری می کنیم، که واشنگتن دعوت مسکو را برای اشتراک در این نشست پذیرفته و قرار است یک نماینده از سفارت ایالات متحده امریکا در مسکو برای نظارت بر گفت و گوها شرکت کند.

توقف اجباری

نشست مشوره دهی برای رسیدن به صلح در افغانستان در سال 2017 بر اساس شش گروه مشورتی نمایندگان ویژه روسیه، افغانستان، پین، پاکستان، ایران و هند ایجاد شد. در جریان این مدت دو نشست در مسکو در ماه فیبروری و اپریل 2017 برگزار شد. و در نشست ماه اپریل بود، که تصمیم بر گسترش این نشست و دعوت از کشورهای آسیای مرکزی صورت گیرد. حنیف اتمر در آن زمان به عنوان مشاور رئیس جمهور افغانستان در بخش امنیت ملی کار می کرد، او درمصاحبه با خبرگزاری ریانووستی گفت: این مرحله می تواند گام مهمی در بهبود کارآیی مذاکرات باشد.

سازماندهی این نشست جدید در قالب گفت و گوهای صلح مسکو یک سال طول کشید و در ابتدا نشست قرار بود به تاریخ 4 سپتمبر برگزار شود، اما با این حال به درخواست رسمی کابل به تعویق افتاد. در جریان این مدت ضمیر کابلوف نماینده رسمی رئیس جمهور فدراسیون روسیه برای افغانستان و رئیس بخش دوم آسیای وزارت امور خارجه روسیه با معاون وزیر امور خارجه افغانستان ناصر احمد انیس و همچنین محمد کریم خلیلی رئیس دبیرخانه شورای عالی صلح افغانستان نشست های را برگزار کردند.

مذاکرات احتمالی با طالبان

نشست کنونی، مانند گذشته، در سطح معاونان وزیران خارجه و نمایندگان ویژه در یک قالب بسته برگزار می شود — مطبوعات تنها برای سخنرانی افتتاحیه لاوروف دعوت شده اند. بازیکنان اصلی دعوت منطقه ای قبلا مشارکت خود را تایید کرده اند و تا آخرین لحظه اعلام نشده است که نماینده طالبان کیها خواهند بود، اما گفته می شود که ظاهرا 5 تن به نمایندگی از گروه طالبان در این نشست شرکت خواهند کرد.

در همین حال، به نمایندگی از دولت افغانستان 4 تن از شورای هیئت صلح این کشور روز پنج شنبه به مسکو آمدند.

وضعیت در افغانستان همچنان رو به بدتر شدن است

کارشناسان خاطر نشان می کنند، که مسکو دعوت نامه ای به طالبان در نشست پیش ارسال نکرده بود، نظر به این واقعیت که نمایندگان دولت ها در نشست فرمت مسکو شرکت می کنند. وزارت خارجه روسیه تاکید می دارد که گروه طالبان دولت نیست. در همین حال دولت افغانستان هم مایل به نشستن با طالبان در یک میز نبودند، اما در ماه های اخیر وضعیت تغییر کرده است.

عمر نثار مسئول مرکز مطالعات افغانستان معاصر  یکی از دلایل تمایل شرکت دولت افغانستان در نشست مسکو را افزایش ناامنی در افغانستان می گوید: "  

"اگر ما نتیجه 4-5 سال گسترش وضعیت ناامنی را در افغانستان بررسی کنیم، می بینیم که وضعیت امنیتی افغانستان روز به روز بدتر شده و تلفات در میان شهروندان غیر نظامی کشور در نتیجه رخداد های تررویستی بیشتر شده است. دولت افغانستان نزدیک به 55 درصد از قلمرو کشور را کنترل می کند، یعنی قلمرو زیر کنترل توسط کابل طی چهار سال گذشته حدود 20 درصد کاهش یافته است".

موضع مسکو

مسکو با ارزیابی شانس مذاکرات مستقیم میان نمایندگان کابل و گروه طالبان تأکید می کند و شرایط را برای کشورها و گروه ها فراهم می کند تا آنها را «در راستای ایجاد صلح و ثبات در افغانستان» سوق دهد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала