واکنش امریکا در پیوند به تعویق احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان

© AP Photo / Alex Brandonواکنش امریکا در پیوند به تعویق احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان
واکنش امریکا در پیوند به تعویق احتمالی انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان - اسپوتنیک افغانستان
عضو شوید
وزارت امور خارجه امریکا اعلام نمود که تاریخ انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان توسط کابل تعیین می شود، نه ایالات متحده امریکا.

به گزارش اسپوتنیک، هدر ناوئرت، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا اعلام کرد که هر گونه تغییرات احتمالی در برنامه انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان، توسط کابل گرفته می شود نه توسط واشنگتن.
وی گفت؛ هرگونه تغییرات احتمالی در برگزاری انتخابات و یا تغییر در تاریخ برگزاری آن توسط مقامات کابل گرفته خواهد شد.
پیش ازاین روزنامه وال استریت ژورنال گزارش داد که، دولت ترامپ در حال بررسی درخواست از دولت افغانستان برای تاخیر در برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است تا واشنگتن اجازه پیدا کند برای پایان جنگ 17 ساله علیه طالبان تلاش کند. 

داکتر عبدالله: انتخابات ریاست جمهوری در وقت معین آن برگزار می شود - اسپوتنیک افغانستان
داکتر عبدالله: انتخابات ریاست جمهوری در وقت معین آن برگزار می شود

منابع مطلع در گفت‌وگو با وال استریت گفتند فشار برای تاخیر در برگزاری انتخابات که برای ماه اپریل برنامه‌ریزی شده است، یکی از چندین گزینه است که مقام‌های امریکایی بررسی می‌کنند.
براساس گزارش‌ها، زلمای خلیل‌زاد، ‌نماینده ویژه امریکا این ایده را مطرح کرده است اما این اقدام در تناقض با لفاظی دیرینه واشنگتن در حمایت از دموکراسی آزاد در افغانستان است. اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان که برای دوره پنج ساله دوم نامزد خواهد شد، با این ایده مخالفت کرده است.
غنی اخیرا گفته است: بر پایه انتخابات آزاد، انتخابات کاملا جامع، مردم درباره رهبری آینده خودشان تصمیم‌گیری خواهند کرد.
دولت ترامپ امید دارد که این تعلیق در نهایت به انجام مذاکرات صلح با طالبان بینجامد چرا که مقام‌ها نگرانند که این روند با آشوب‌های سیاسی که گاها در انتخابات‌های افغانستان دیده می‌شود، به بن‌بست برسد. دولت امریکا اوایل امسال مذاکرات مستقیم با طالبان را آغاز کرد.
مقام‌های امریکایی به این باورند در صورتی که واشنگتن اجازه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری را به حکومت کابل بدهد، حکومت جدید به عنوان حکومت انتقالی تا زمانی کار خواهد کرد که ائتلاف که طالبان در آن شامل باشد شکل بگیرد.

 

 

نوار خبری
0
برای شرکت در گفتگو
ورود به سیستمیا ثبت نام کنید
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала